Inhoud
Informatieoverdracht
Definitie
Informatieoverdracht op de golfbaan is het overbrengen of uitwisselen, van voor de golfers te begrijpen informatie, dit ter verruiming van hun kennis en inzicht of ter stimulering of aanzet tot actie.
Golfregels
Welke relatie heeft informatieoverdracht met de spelregels? Graag verwijzen wij hiervoor naar de meest recente Golfregels en Amateurstatus Regels van de Nederlandse Golf Federatie of naar Rules of Golf and the Rules of Amateur Status.
Verwezen wordt naar:
Deel II Definities:
Obstakels – Obstructions
Zie ook Baan
Functie
Foto's boven: Welke informatie wil de aanbieder geven en met welk doel?
De informatieoverdracht of –uitwisseling heeft als functie de ontvanger te informeren, te instrueren of te geleiden. De informatie dient dan ook zodanig te worden aangeboden dat deze een betekenis heeft voor de ontvanger, waardoor het ‘bruikbare informatie’ wordt. Het handelen naar de gegeven informatie is echter mede afhankelijk van de ervaring, de vaardigheden en de houding waarover de ontvanger op een bepaald moment beschikt. Dit bepaalt mede de mate waarin en of de ontvanger handelt naar de gegeven informatie en naar de wens van de opsteller ervan.
Het is als aanbieder, als verstrekker van de informatie, dan ook belangrijk te weten wat de bedoeling van de informatie is, wie de ontvangers ervan zijn en dat het een subjectief begrip is. Voorbeelden van informatie die voor golfspelers naar, aan en door de baan van belang zijn, kunnen als volgt worden onderverdeeld.
Indeling:
1. Algemene baan of club gerichte informatie – deze is veelzijdig en open:
- Toegangsweg naar de golfbaan,
- Parkeerplaats en parkeren,
- Golfshop, plaats en openingstijden,
- Restaurant, plaats en openingstijden,
- Terras, plaats en toegang,
- Sponsoren en bedrijfsdeelnemers,
- Oefenhoek als chip, pitch en put,
- Baanplattegrond met/zonder extra’s,
- Half-way house of bestelling doen,
- Tijdelijke informatie als acties, toernooien, speelomstandigheden, werkzaamheden, open dagen, golfweek, greenkeeperinfo, plaatselijke regels (local rules), e.d.,
- Waarschuwingsinformatie als verkeersbord, oversteekplaats, glij- en valrisico, taalgebruik, kledingvoorschriften, zwaailicht, belgebruik, voorrang e.d.
Hierna foto 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7: Algemene baan of club gerichte informatie in vele vormen.
2. Specifieke baan of club gerichte informatie - deze is veelzijdig en meer concreet:
Hierna foto's met specifieke baan of club gerichte informatie, al dan niet gecombineerd. In vele vormen uitvoerbaar.
Op internationaal ingestelde banen, is de weergave van informatie in meerdere talen soms voor de hand liggend. De moedertaal aangevuld met een Engelse versie.
Vorm
De boodschap die geacht wordt over te dragen, kan op verschillende manieren worden overgebracht. Dit kan bijv. d.m.v. een tijdschrift (clubblad, nieuwsbulletin), ICT (website, digitale nieuwsbrief), verbaal (aan de balie, door de marshal, de greenkeeper, de coursemanager of de baancommissaris) of visualisering via bebording en informatiepanelen of vlaggen en banieren. De visualisering kan d.m.v. tekst als letters en cijfers, figuren, foto’s, pictogrammen, foto’s e.d.
Foto's hierna: Communicatie met letters en cijfers, plaatjes, foto’s, pictogrammen of gecombineerd of sjabloonschrift.
Of de informatie die je wilt overbrengen ook inderdaad bij de ander overkomt, is afhankelijk van verschillende factoren. Er kan met informatie geven en nemen tussen mensen nog veel mis gaan. Dit door zowel externe als ook interne ruis.
Externe ruis zijn bijvoorbeeld factoren die de ontvanger afleiden, waardoor de informatieoverdracht wordt verstoord. Bijvoorbeeld als je in een lawaaierige of drukke omgeving staat, maar ook door slecht zicht, verkeerde situering van de bebording, verkeerde kleurencombinaties, te kleine letters en cijfers. Externe ruis kan ook ontstaan door overdaad aan informatie, te veel informatie op een bord.
Interne ruis zijn factoren die de ontvanger afleiden vanuit de ontvanger zelf, bijvoorbeeld door emotie, te weinig voorkennis over het onderwerp, slechte visus, ouderdom, conditie of i.d.
Foto 4 en 5: Niet op de looprichting geplaatste aanwijzing of moeilijk leesbare informatie zijn vormen van externe ruis.
Techniek
Specifieke, actuele en gerichte informatie kan op of rond de golfbaan worden gegeven via informatiepanelen of informatieborden. Dergelijke panelen worden op verschillende plaatsen gebruikt, bijvoorbeeld aan de openbare weg, op de parkeerplaats, bij of in het clubhuis, op de drivingrange, op de tee of door de baan.
Ze zijn er in velerlei soorten en maten, soms ook uitgevoerd met verlichting. De tekst, logo's, pictogrammen of figuren kunnen vlak gedrukt zijn, opgelegd in reliëf of uitgespaard in het materiaal. Dit weer met of zonder daarachter een opvallende plaat of verlichting. Zo kunnen er veel soorten materialen worden gehanteerd, uiteenlopend van houtsoorten, kunststof, aluminium tot RVS. Daarnaast zijn er vele standaard uitvoeringen verkrijgbaar die gerichte informatie geven, denk aan pijlen met of zonder tekst, bordjes, schilden, vlaggen, banieren e.d.
Toepassing
Toepassing van informatieoverdracht op belangrijke plaatsen.
Openbare weg
Hier staat veelal de eerste, in het oog springende informatieoverdracht richting de golfbaan, de bewegwijzering. Naast het feit dat ze dienen op te vallen, dienen ze ook oriënterende informatie voor de bezoekers te bevatten. De richting, eventuele afstand en mogelijk nog andere van belang zijnde informatie zijn hier de eerste aanwijzingen.
Naast deze informatie ondersteunen borden langs de openbare weg, met hun vormgeving, materiaalsoort, kleur en letters ook de uitstraling van de golfbaan. Uitstraling en kwaliteit zijn hier dus belangrijk (zie foto’s).
De Entree
De eerste ontmoeting met de golfbaan zelf en daarmee de eerste indruk, is de entree. Deze entree gaat verder dan alleen de toegangsweg, parkeerplaats en het logo van de club op een bord of op de gevel van het clubhuis. Vooral hier is de juiste informatieoverdracht en uitstraling naar leden en gasten erg belangrijk (zie foto’s). Dit samen met de terreininrichting en het zichtbare stadium van onderhoud.
Deze informatie kan op uiteenlopende manier worden gepresenteerd en een herkenbare huisstijl uitstralen. Keuze qua opzet en stijl is hierin onbeperkt en loopt in de praktijk dan ook sterk uiteen van bescheiden tot groots, van sober tot overdadig, van slordig tot mooi, van veilig tot onveilig. Zaken welke men zich terdege bewust dient te zijn. Voorafgaand aan de entree, is hierbij ook de toegangsweg of oprijlaan een plaats waar informatieoverdracht kan plaatsvinden. Veelal bestaat dit uit vlaggen of grotere borden, maar ook aanwijsborden voor het verkeer.
Sponsoring
Op veel golfbanen en golfclubs wordt uiting gegeven aan sponsoren. Een goede, kwalitatieve presentatie van deze sponsoren is belangrijk voor de sponsoren en voor de bezoekers. De mogelijkheden om sponsoren te presenteren zijn vele, zo ook de materiaalkeuze hierbij, het formaat, de frequentie en wijze waarop.
Voorbeelden zijn:
- Sponsorwand(en)of zuilen in het clubhuis, op de drivingrange, bij de parkeerplaats of aan de toegangsweg of oprijlaan,
- Sponsoring van specifieke objecten door de baan zoals op bankjes, balwasser, leuningen van brug en gebouwen, water-cooler,
- Aankleding van speciale (sponsor) toernooien met behulp van vlaggen, banieren en vele andere promotiemiddelen.
Foto 1, 2, 3, 4 en 5 hierna: Presentatie van sponsoren kan op veel manieren plaatsvinden.
Hole informatie
Niet onbelangrijk maar vaak onderschat, zo blijkt in veel praktijkgevallen, is de voor de golfers zo belangrijke informatie door de baan. De enige en veelal (zeer) beperkte informatie die de speler heeft, is de informatie vanaf de tee en/of de scorekaart en/of het baanboekje. Er is niet altijd een baanboekje beschikbaar of een teeinformatiebord met optimale communicatie van gegevens.
Informatie over de hole begint op de tee, loopt via de fairway tot op de green en door naar de volgende hole. Naast de directe informatie m.b.t. de hole zelf, denk hierbij aan afstanden en hindernissen zoals bunker en waterhindernis, eventuele GUR, zijn er belangrijke wetenswaardigheden als Out_of_Bounds, routing, geboden of verboden en geleiding.
De materiaalkeus hierin is groot, zowel standaard als vanuit eigen creativiteit, al dan niet in de stijl van de club en vorm gegeven met kleuren, teksten, cijfers, pictogrammen, tekeningen of foto’s.
De foto's hieronder tonen aan dat op of bij de hole verschillende communicatievormen worden gehanteerd.
Drivingrange
Binnen de drivingrange kunnen we bij communicatie denken aan de algemene informatie en specifieke informatie voor bezoekers cq. gebruikers, maar ook aan de communicatie ter ondersteuning van de Pro tijdens het geven van lessen.
Foto 1, 2 en 3 hierna: Ook binnen de drivingrange is communicatie van wezenlijk belang.
Op de Tee
Van belang is te weten waar welke tee is, op welke tee men zich bevindt. Vervolgens zijn belangrijke en in het oog springende communicatiedragers, welke essentiële informatie voor de golfspeler bevatten, de teeinformatieborden. De lengte van de hole, de moeilijkheidsgraad en vaak ook een weergave van de hole zijn niet meer weg te denken op deze dragers. Juist doordat ze zoveel nut hebben voor golfers is het belangrijk dat de teeinformatieborden optimaal zijn. Helaas blijkt in de praktijk dat hier niet altijd even veel aandacht aan wordt besteed.
Foto 1, 2 en 3 hierna: Aanwijsborden van tee en richting variëren sterk in uitvoering.
Teeinformatieborden moeten niet alleen de juiste informatie bevatten, maar bovenal ‘leesbaar’ en begrijpbaar zijn voor de gebruiker en kunnen de uitstraling van de golfbaan ondersteunen. Wordt ook gecombineerd met reclame toegepast. Tegenwoordig kunnen de teeinformatieborden ook informatie bevatten voor moderne, sociale media, zoals QR codes.
Foto 1, 2 en 3 hierna: Teeinformatieborden zijn er van uiteenlopende kwaliteit en functionaliteit.
Andere informatie welke wordt overgedragen, treft men bv. aan op en nabij de tee gericht op wedstrijden of bezetting. Zo ook bv. de informatie m.b.t. de Longest Drive en de Neary, welke vervolgens wordt meegenomen om in de baan te plaatsen.
Greenfeespelers
Op banen waar niet continue personeel beschikbaar is om greenfeespelers te ontvangen of te woord te staan, worden wel faciliteiten aangeboden om zichzelf te redden met zowel de greenfeekaart als ook de betaling. Duidelijke en heldere instructie is hier wenselijk (zie foto’s).
Clubhuis
In het clubhuis wordt veel gedaan aan informatieoverdracht. Dit loopt uiteen in veel uitvoeringsvormen en manieren van communicatie, van gegevens op het prikbord tot moderne reclamepanelen, van fotomateriaal tot digitale nieuwsbrieven. Zo zijn er vaak ook speciale informatiebalies en hoeken waar leden, greenfeers en bezoekers worden geïnformeerd over uiteenlopende zaken van wedstrijden tot terreingegevens, van weerbericht tot natuurdetails. We gaan hier echter niet uitgebreider op in.
Door de baan
Ook door de baan kan informatie van belang zijn om te geven, dit kan variëren van bewegwijzering tot natuureducatieve informatie.
Onderhoud
Het onderhoud is veelal gericht op conservering van toegepast materiaal, preventie tegen beschadiging en het schoonhouden van de informatie verstrekkende borden of panelen. Ook plakletters en plakcijfers vragen om inspectie, zo ook geschilderde communicatiedragers en toegepast reliëf, zowel uitgefreesd als opgelegd reliëf.
Foto 1, 2 en 3 hierna: Tekst kan in reliëf met uitgefreesde letters of in reliëf van opgelegde letters worden aangebracht, maar ook op geschilderde, geglazuurde tegeltjes.
Hygiëne
Van belang hier zijn de milieueisen m.b.t. te gebruiken schoonmaakmiddelen en conserveringsmiddelen.
Veiligheid
Veiligheidsaspecten zijn mede afhankelijk van toepassing en systeem. Ook zijn preventieve acties van belang gericht op het vermijden van stoten, schaven of verwonden. De montageplaats en onderhoud zijn hierbij bepalend. Hier wordt ook verwezen naar de afzonderlijke Hoofdstukken.