Inhoud
Geleiding
Definitie
Onder geleiding verstaan we het met behulp van visuele informatieoverdracht en/of inrichting de weg wijzen of het geleiden, het brengen of voeren van de golfer langs die weg of naar dat doel wat vanuit bedrijfsmatig oogpunt wenselijk is.
Golfregels
Welke relatie heeft geleiding met de spelregels? Graag verwijzen wij hiervoor naar de meest recente Golfregels en Amateurstatus Regels van de Nederlandse Golf Federatie of naar Rules of Golf and the Rules of Amateur Status.
Verwezen wordt naar:
Deel II Definities:
Obstakels – Obstructions
Zie ook Baan
Functie
Geleiding is het gericht sturen en leiden van golfers met of zonder buggy. Dit langs routes die vanuit het perspectief van onderhoudskosten, veiligheid of speeltempo het gunstigst zijn voor de baan of voor de golfers. Goed uitgevoerd vormt het, het meest effectieve alternatief. Dit om de doorloopsnelheid te bevorderen, om schade en letsel te voorkomen, terreinonderdelen te beschermen, richting aan te geven of duidelijkheid te creëren en alles in goede banen te leiden.
Toepassingen vinden plaats op en rond de tee, door de fairway en rond de green, maar ook rondom oefenhoek, parkeerplaatsen, drivingrange en het clubhuis. Tevens wordt geleiding toegepast om niet speelbare gebieden te markeren of af te bakenen, zo ook om dropping zones of wintergreens aan te geven. De functie en de mogelijkheden van goede geleiding worden nogal eens onderschat en op veel banen onvoldoende uitgebuit.
Vorm
Geleiding vindt al plaats voor de poort, via de toegangsweg naar het clubhuis en met goede bewegwijzering naar de baan. Verder wordt op alle delen van het terrein meer of minder aan geleiding gedaan waarbij gebruik wordt gemaakt van vele vormen van geleiding. Te denken valt hier aan bewegwijzering, bebording, beplanting en diverse geleidingsmaterialen. Ook moderne middelen worden niet geschuwd waaronder de inzet van Google Earth en GPS. Zie onder Guardian Systeem.
Techniek
De wijze waarop of het materiaal waarmee geleiding wordt uitgevoerd, is op te delen in:
- Koord, nylondraad, gevlochten polypropyleen touw (5mm dik), metalen of plastic kettingen
- Buggygidsen
- Verhoogde kantopsluitingen
- Verf of krijtlijnen,
- Schermbogen
- Stapelhout of ingevlochten snoeihout
- Guardian Systeem
Bebording
Koord, ketting, touw e.d.
- Koord, nylondraad, gevlochten polypropyleen touw (5mm dik), metalen of plastic kettingen aan speciaal standaard leverbare houders van hout (Teak, 4 x 4cm) of kunststof (recycling). Hierbij wordt gebruik gemaakt van 45-60cm lange ‘draadhouders’, vaak voorzien van een metalen grond pen en met bovenin een oog, een inkeping of haakje waar de gidslijn in wordt bevestigd. Bekend zijn ook de 8mm gegalvaniseerde staaldraadpennen (gecoate), met speciale ronding aan de bovenzijde voor toevoegen en verwijderen van het touw of draad. Standaard verkrijgbaar in hoogtes van 42 en 97cm in verschillende kleuren. Toepassingen op de Tee, fairway, rond de green, oefenhoeken e.d.
Buggygidsen
- Buggygidsen, kleine kunststof blokken of paaltjes die op/aan de rand van paden worden gemonteerd om het afsnijden van bochten tegen te gaan.
Hekwerken
- Hekwerken van bescheiden hoogte, vaak bestaand uit rondhouten palen met horizontale rondhouten liggers er tussen of met planken en balken. Ook wel verticaal geplaatste palen met beperkte passeerruimte, afgestemd op het door te laten verkeer. Deze worden veel aangetroffen langs paden en wegen, nabij de tee of bij oversteken van greppels en sloten, langs open waterhindernissen en natuurbiotopen.
Verhoogde kantopsluiting
- Verhoogde kantopsluitingen langs paden en wegen waardoor het verkeer op het pad blijft. Soms in combinatie met andere vormen van geleiders. Ook te verkrijgen door het pad verdiept aan te leggen t.o.v. de omgeving.
Verf of krijtlijnen
- Verf of krijtlijnen, belijningsvloeistof welke gespoten is op het gras of met markeerapparatuur aangebracht. Vaak aan de voorzijde van bijvoorbeeld de green, rond dropping zones en wintergreens of gebieden als GUR.
Foto's hierna: Krijt- en verflijnen vragen om regelmatige herziening rond de green of bij GUR. Van belang hierbij het milieuaspect.
Beplanting
- Beplanting in de vorm van hagen, heestervakken, perken en bermvegetaties zijn bij uitstek geschikt om te dienen als geleiders van het verkeer en dit door de gehele baan. Binnen toegepaste haagbeplanting zijn ook kleinfruitstruiken geschikt om te gebruiken, denk hierbij aan braam, framboos, aalbessen en kruisbessen. In warmere streken ook de druif.
Ook aanplant van laanbomen langs paden en wegen dragen bij. Ze kunnen de looproute nadrukkelijk accentueren.
Grasbanen
Padverhardingen
- Padverhardingen al dan niet gesloten of half open (met/zonder stabilisatie), toegepast in kwetsbare gebieden en lokaal kwetsbare plekken zijn uitstekende geleiders van het verkeer ter plekke. Hierbij zijn contrasterende kleuren, opvallende kantopsluitingen en randen toe te passen die het pad accentueren.
Foto 1, 2 en 3: Materiaal en kleur van het pad accentueren de routing binnen vegetaties als gras.
Schermbogen of hekjes
- Schermbogen, halve hoepels die als geleider worden gebruikt bij kwetsbare plekken. Variërend van 30-100cm overbrugging, van 8mm gegalvaniseerd, gecoate staal.
*Rechthoekige hekjes, kleine afzethekjes die als geleider worden gebruikt bij kwetsbare plekken. Ca. 100cm lengte, van enkele mm's gegalvaniseerd, gecoate staal.
Stapelhout of ingevlochten snoeihout
- Stapelhout of ingevlochten snoeihout, soms gelijktijdig als grondkering of als Natuur verrijkend element.
Guardian Systeem
Deze vorm van bescherming kan o.a. gelden als:
- Bescherming van natte plekken door de baan of elke gewenste plek,
- Bescherming van greens,
- Bescherming van tees,
- Bescherming van biotopen,
- Bescherming van handicartgebruikers tegen inrijden van hindernissen.
Dit Guardian Systeem is een moderne vorm van geleiding, waarbij de buggy’s in het midden van de van de fairways, op de paden en de logische routing van de green naar de volgende tee worden gehouden.
Op Golfclub Zeegersloot [(http://www.zeegersloot.nl)] heeft men in najaar 2012 het Guardian Systeem geïntroduceerd, hier voor de handicart gebruikers.
Paarse Handicart paaltjes
Op diverse manieren en plaatsen wordt door de baan, dit kan sterk verschillen per baan, rekening gehouden met de handicarts. Dit om de gebruikers tegemoet te komen, om een goede geleiding te creëren, om veiligheid te bevorderen of om de baan zelf te beschermen.
Zo ook de preventieve maatregelen om schade te voorkomen, welke wordt vermeld in de Nieuwsbrief van Greenkeeper (12 november 2012). Hierin wordt aangegeven dat de De Drentse G&CC ervoor kiest om handicars zolang mogelijk op de baan toe te laten in het natte seizoen. Daarbij leiden ze het baanverkeer met paars geverfde paaltjes langs de ‘waterhindernissen’ en de gevoelige plekken die door regenval en betreding onvermijdelijk ontstaan. Zo rond begin november 2012 is men gestart de paaltjes te plaatsen, om de handicars zoveel mogelijk langs de hoogste en droogste plaatsen te dirigeren.
Zullen de paarse paaltjes voldoende onderscheidenlijk zijn voor spelers van de blauwe paaltjes (GUR)? Ziet iedereen het onderscheid in kleur?
Onderhoud
Het onderhoud richt zich vooral op de toestand waarin de markering verkeert. Een incorrecte situatie door slijtage, verval, onjuiste toepassing of niet zichtbaar zijn, kan veel schade te weeg brengen aan het terrein waar men het niet wenst. Dit leidt tot extra onderhoudswerkzaamheden en daarmee gepaard gaande kosten. Daarnaast wordt de situatie voor de golfer er niet duidelijker op en kan de emotionele kwaliteitsbeleving negatief zijn.
Hygiëne
Hygiënische aspecten hier zijn voornamelijk gekoppeld aan onderhoudswerkzaamheden, het gebruik van impregneer of beschermingsmiddelen, schoonmaakmiddelen e.d., die te allen tijde biologisch afbreekbaar dienen te zijn. Belijningsvloeistoffen mogen geen schadelijke stoffen bevatten, zoals bv. lood.
Veiligheid
Afhankelijk van de plaats van toepassing en de functie ter plaatse, kan een gebrekkige uitvoering onveilige situaties in de hand werken. Dit dient te allen tijde te worden voorkomen of beperkt. Ook het slordig toepassen, achterstallig onderhoud en slijtage kunnen de veiligheid negatief beïnvloeden.