Advertentie:

Locker

Definitie

Hoge lockers, dubbele rij.
Hoge en lage lockers.

Lange gang met lockers.
Strakke 2 etages dichte, metalen lockers met luchtroosters.
Open houten opstelling met etage.

Een locker is een af te sluiten opbergruimte welke dienst doet als kluis. Op de golfbaan in gebruik om golftas, trolley of combinatie hiervan op te bergen.

Functie

Lockers doen dienst om materiaal veilig en overzichtelijk op te bergen op de club, zodat men dit niet mee hoeft te nemen naar en van huis. De locker kan, afhankelijk van het formaat, de tas met stokken herbergen, de trolley of alles samen.

Vorm

In kleur uitgevoerde gesloten lockers.

Lockers zijn er in verschillende soorten en maten en zijn veelal binnenshuis gemonteerd, binnen het clubhuis in de pro werkruimte, in de stalling van trolleys of buggy\buggy's of in een bijgebouw. Ze zijn overwegend grijs van kleur en slechts zelden gekleurd.

Meest bekend voorkomende vormen van lockers zijn:

1. De twee rechthoekige/vierkante basisuitvoeringen;

  • gesloten van plaatstaal of van hout en
  • geheel open, van gaas, enkel of met etage.

2. De ronde, roterende basisuitvoeringen;

  • gesloten van plaatstaal, enkel of met etage en
  • geheel open, van metaal, enkel of met etage.

3. De open, metalen railuitvoering;

  • twee verdiepingen

4. De open, houten uitvoering;

  • enkel of met etage.

Omschrijving

Rechthoekige/vierkante basisuitvoeringen

Ze kunnen in units met 2 deuren boven elkaar of in de enkellaags uitvoering zijn opgesteld, waarbij de bovenzijde van de onderste laag, kan zijn afgewerkt met een afdekplaat.

Daarnaast kunnen lockers enkel, dubbel of extra hoog zijn. Ook zijn er lockers voor elektrische trolleys verkrijgbaar. Veelal bestaat de opbouw uit standaard, afsluitbare gaascomponenten of gesloten plaatstalen wanden met in de deur luchtroosters. Ze zijn er met centrale vergrendeling of met hangsloten.

Dichte, plaatstalen lockers, twee boven elkaar.
Metalen, dichte lockers, enkel en dubbellaags.

Lage, brede gazen lockers.
Smalle gazen lockers boven elkaar.
Houten lockers.

De ronde, roterende basisuitvoeringen

In o.a. Engeland, wordt met ronde lockers ruimtewinst geboekt in de lockerruimte, dit door gebruikmaking van een carrousel-systeem. Dit draaiende lockersysteem, met berging boven elkaar en ronddraaiend, is zowel in open als gesloten, afsluitbare vorm te verkrijgen.

Het open model Carrousel - stalling, kan tot 12 grote golftassen herbergen op 1m2 vloeroppervlakte. De afsluitbare, gesloten opstelling Armadillo, ook roterend, heeft een bergingscapaciteit van 8 of 12 golftassen per m2 vloeroppervlakte. (Bron:folder)

Armadillo, gesloten, ronde, roterende locker.
Carrousel, ronde, draaiende, open locker.

Open, metalen railuitvoering

Smalle, open, metalen raamwerken met bodemplaat en verdiepingsplaat waarop tassen en trolleys kunnen worden geplaatst. De rekken staan dicht tegen elkaar aan en kunnen met behulp van een zwengel, via geleiders op de vloer, uit elkaar worden gereden, waardoor een pad ontstaat om de tas of trolley uit te nemen. Een ruimte besparend systeem, toegepast bij Clovelly Country Club, Vishoek, West Kaap, Zuid-Afrika.

Aaneengesloten metalen raillockers.
Twee etages metalen raillocker.
Zwengel voor verrijden van raillocker, zicht op tussenpad. Tweelaags open locker.
Tussenpad bij metalen raillocker.

Open, houten uitvoering

Een tweezijdige, houten stelling met geschoord plateau voor het creëren van een verdieping. Hiermee staan onder en op het plateau de gestalde trolleys of tassen. De schoren boven en onder geven de breedte van de lockerruimte aan. Het geheel is open en niet afsluitbaar. Zo kunnen enkele rijen en dubbele rijen worden geformeerd, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Voor het verlichten van de plaatsing op de etage, is het gebruik van een trapje mogelijk. Om de hygiëne te bewaren, kan een stoffer en blik uitkomst bieden (zie foto).

Dubbele rij open opstelling met etage.
Extra hulpmiddelen; trapje en stoffer met blik.

Techniek

De meest bekende gazen lockers zijn veelal gemaakt van duurzaam staal, al dan niet met een oppervlakte coating in kleur. Een stalen frame met gaaswanden, vaak standaard componenten, zonder uitstekende delen. De gaas- of plaatdeur (met deuraanslag) kan zowel aan de smalle kant als aan de brede kant zijn gemonteerd en kan optioneel een bepaald sluitsysteem bevatten maar ook zijn voorzien van een hangslot.

De metalen lockers zijn gemaakt van plaatstaal en hebben voor een goede luchting in de deur aangebrachte ventilatiegaten. Ze kunnen zijn voorzien van cilindersloten. Bodem en bovenkant zijn ook gesloten. Kan in diverse kleuren zijn uitgevoerd. De maasgrootte van gaaslockers kan zijn 5 x 5cm, 5 x 3,5cm of 3,5 x 3,5cm. Gaasdikte ca. 3mm. Optioneel zijn ook legborden toepasbaar (watervast betonplex, gaas of metaalplaat).

Er zijn standaard single lockers van ca. 55 x 55 x 125cm of ca. 60 x 60 x 120cm (BxDxH), family lockers van ca. 82 x 55 x 125cm, elektro caddy lockers van ca. 82 x 110 x 125cm of op maat gemaakte lockers.

Houten lockers die in gebruik zijn, bestaan veelal uit multiplex platen met houten binnenframe. Voor de beluchting zijn openingen uitgespaard boven of onder de deur of bij de wanden. Ook deze lockers zijn afsluitbaar, vaak met een hangslot of cilinderslot. Het hout kan behandeld zijn met conserveringsmiddel als lak of verf.

Lockers kunnen direct op de vloer rusten of vrij staan op pootjes.

Gazen lockers die op pootjes boven de grond staan, met gaasbodem.
Gazen lockers die op de grond staan.

Vrijstaande rijen gazen lockers en wandopstelling.
Houten lockers, twee rijen boven elkaar met cilinderslot.

Onderhoud

Onderhoudstechnisch is het van belang dat er inbraak veilige scharnieren worden gebruikt, kwalitatief goede sloten en het gaas- en framemateriaal goed is geconserveerd tegen roest. Houten lockers dienen afdoende beschermd te zijn tegen aantasting door vocht. Goede ventilatie van de lockerruimte is belangrijk om schimmelvorming bij opberging van vochtige of klamme uitrusting of houten stellingen en wanden te voorkomen.

Schoonhouden van de ruimte rondom de lockers en het tijdig verwijderen van kapotte accu’s is belangrijk. Bij vrij van de vloer staande lockers is het schoonspuiten van de vloer gemakkelijker uit te voeren. Ook de zorg voor elektriciteitsvoorziening en verlichting vraagt om aandacht. Een kleine werkbank voor eenvoudige doe-het-zelf-reparaties aan trolley, tas of materiaal kan een optie zijn.

Hygiëne

De hygiënische maatregelen zijn gericht op preventie tegen schimmelvorming en verontreiniging door achtergelaten etensresten of vuil. De aanwezigheid van gerichte opslagruimte voor kapot materiaal als paraplu’s, trolleyonderdelen, accu’s, tassen, kleding of schoeisel is belangrijk.

Veiligheid

Inbraakbeveiliging van de lockerruimte, preventie tegen brand, vernieling, beschadiging en diefstal zijn aandachtspunten.

De aanwezigheid van veiligheidsapparatuur als brandblusser, EHBO trommel, eventueel defibrillator, zijn punten van specifieke aandacht. Uit sociale veiligheidsoverweging is een goede verlichting en eventuele camerabeveiliging geen overbodige luxe.

Op enkele banen zijn hulpmiddelen beschikbaar als een trapje om veilig bij de bovenste lockers te kunnen.

Brandblusser in lockerruimte.
Handig trapje beschikbaar.

Veiligheid bij lockers voor trolley's en buggy's

Veel lockers en onderkomens zijn ingericht op golftrolley's en/of buggy's van verouderde generaties/modellen. Dit met betrekking tot voeding via wandcontactdozen en accu-laders, situering van accu-laders en accu's. Hierbij kunnen we denken aan opladen van natte (lood) accu’s, provisorische montage, bereikbaarheid voor water, niet geaard, gebrek aan periodieke testen of controles etc.

Inrichtingseisen zijn veelal wel beschikbaar binnen Arbo-wetgeving en/of Bouwbesluit, maar komen niet altijd overeen met de uitvoering in praktijk. Ook hier is bewaking en controle op zijn plaats.

In lijn met de arbo-wet.

Binnen de modernisering van de trolleys zien we een toenemend gebruik van elektro golftrolley's en daar waar deze worden gestald in een locker, neemt ook het opladen daar van de accu toe. Daar zitten risico's aan, een overladen accu kan heel warm worden en exploderen, een accu kan beschadigd zijn, transformatoren kunnen niet CE-gekeurd zijn.
Andere risico’s kunnen beschadigde voedingskabels (220V) zijn naar de trafo zijn of made in China mogelijk goedkoop, ondeugdelijk en onveilig. Daarnaast zijn de lockers niet altijd geaard of worden de achterliggende aardlekschakelaars niet periodiek getest. Ook hier is een risico-inventarisatie op zijn plaats.

onderdeel/locker.txt · Laatst gewijzigd: 2021/01/15 16:54 door Herman H. Berteler