Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
onderdeel:pad [2014/04/13 14:21] Herman H. Berteleronderdeel:pad [2014/04/13 14:24] Herman H. Berteler
Regel 81: Regel 81:
 Bij paden kunnen we aan diverse vormen denken, waaronder naast het voet- en fietspad, ook het tuinpad, jaagpad, wildpad of gangpad. Onverharde paden zijn vaak bos- en zandpaden of [[onderdeel:gras|graspaden]]. Binnen [[onderdeel:baan|golfbanen]] of op het golfbaancomplex, komen overwegend niet openbare paden en wegen voor, de zogenoemde “eigen wegen”. Toch zijn er [[onderdeel:baan|banen]] en complexen waar openbare wegen kruisen. Veelal betreft het hier wegen met één rijbaan, soms echter ook met twee of zelfs gescheiden rijbanen, soms ook onverharde wegen. In enkele gevallen zelfs spoorwegen.Veel banen hebben speciale paden of stukken pad voor de [[onderdeel:buggy|buggy's]] in het spel. Bij paden kunnen we aan diverse vormen denken, waaronder naast het voet- en fietspad, ook het tuinpad, jaagpad, wildpad of gangpad. Onverharde paden zijn vaak bos- en zandpaden of [[onderdeel:gras|graspaden]]. Binnen [[onderdeel:baan|golfbanen]] of op het golfbaancomplex, komen overwegend niet openbare paden en wegen voor, de zogenoemde “eigen wegen”. Toch zijn er [[onderdeel:baan|banen]] en complexen waar openbare wegen kruisen. Veelal betreft het hier wegen met één rijbaan, soms echter ook met twee of zelfs gescheiden rijbanen, soms ook onverharde wegen. In enkele gevallen zelfs spoorwegen.Veel banen hebben speciale paden of stukken pad voor de [[onderdeel:buggy|buggy's]] in het spel.
  
 +=== Buggypaden ===
 +Op veel [[onderdeel:baan|banen]] zijn door de baan deels verharde of semiverharde [[onderdeel:pad|buggypaden]] aangelegd om beschadiging aan de [[onderdeel:baan|baan]] te voorkomen. Bij te smalle [[onderdeel:pad|paden]] zie je met regelmaat dat de randen stuk gereden worden en er [[onderdeel:erosie|erosie]] optreedt, met alle gevolgen van dien. 
 +
 +
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_1.jpg?300|Buggy in gebruik door de baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_2.jpg?300|Berijdingserosie door o.a. buggy's in scherpe bochten of op smalle paden.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_3.jpg?300|Speciaal betonnen buggypad, extra breed i.v.m. passage.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2100470.jpg?300|De draairuimte ingevuld als plantvak.}}]
 +{clear}
 +
 +
 +
 +[[onderdeel:pad|Buggypaden]] zijn er in de praktijk zowel van betonklinkers, beton als asfalt. Een afrijbeveiliging kan preventief helpen als [[onderdeel:veiligheid|veiligheidsaspect]], maar ook als [[onderdeel:geleiding|geleiding]] en bescherming tegen [[onderdeel:erosie|erosie]], deze komen voor in de vorm van verhoogde kantopsluiting tot paaltjes en [[onderdeel:hekwerk|hekwerken]] van geringe hoogte. 
 +
 +Belangrijk bij de aanleg van [[onderdeel:pad|paden]] is ook te zorgen voor parkeerruimte en ruimte voor passage nabij de [[onderdeel:tee|tee]] en de [[onderdeel:green|green]] of daar waar concentraties van buggy’s plaats kan vinden, bv. bij het [[onderdeel:half-way|halfway-house]]. Ook ruime draaipunten nabij de [[onderdeel:green|green]] en [[onderdeel:tee|tee]] zijn aan te bevelen. Dit om beschadiging van het terrein te voorkomen. 
 +
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_4.jpg?300|Draaicirkel in semiverhard pad rondom een vrijstaande boom.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_5.jpg?300|Draaicirkel in asfaltpad, afgeschermd met geleidepaaltjes.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_6.jpg?300|Parkeer- of passeerruimte in buggypad ter voorkoming van schade aan berm of baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_7.jpg?300|Vorm van padgeleiding door kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_8.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_10.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
  
  
onderdeel/pad.txt · Laatst gewijzigd: 2023/03/08 12:24 door Herman H. Berteler