Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
onderdeel:pad [2013/12/03 09:33] – [Onderhoud] Herman H. Berteleronderdeel:pad [2014/04/13 14:30] – [Buggypaden] Herman H. Berteler
Regel 71: Regel 71:
 [{{:onderdeel:paden:functie_12.jpg?300|Oversteekplaatsen.}}] [{{:onderdeel:paden:functie_12.jpg?300|Oversteekplaatsen.}}]
 [{{:onderdeel:paden:tn_p1960335.jpg?200|Hellingpad met begeleidende betontrap.}}] [{{:onderdeel:paden:tn_p1960335.jpg?200|Hellingpad met begeleidende betontrap.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:techniek_10.jpg?200|Watergoot met verhoogde kantopsluiting.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:tn_p1960516.jpg?300|Betonnen buggy-pad opgesloten in bermen voorzien van waterdoorlatende halfverharding.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:tn_p1960532.jpg?200|Betonnen buggy-pad met waterput in lager gelegen bocht en berm van halfverharding.}}]
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:paden:techniek_12.jpg?300|Drainage schelpenpad naar verhoogde tee.}}]
 +{clear}
  
 ===== Vorm ===== ===== Vorm =====
-Bij paden kunnen we aan diverse vormen denken, waaronder naast het voet- en fietspad, ook het tuinpad, jaagpad, wildpad of gangpad. Onverharde paden zijn vaak bos- en zandpaden of [[onderdeel:gras|graspaden]]. Binnen [[onderdeel:baan|golfbanen]] of op het golfbaancomplex, komen overwegend niet openbare paden en wegen voor, de zogenoemde “eigen wegen”. Toch zijn er [[onderdeel:baan|banen]] en complexen waar openbare wegen kruisen. Veelal betreft het hier wegen met één rijbaan, soms echter ook met twee of zelfs gescheiden rijbanen, soms ook onverharde wegen. In enkele gevallen zelfs spoorwegen.+Bij paden kunnen we aan diverse vormen denken, waaronder naast het voet- en fietspad, ook het tuinpad, jaagpad, wildpad of gangpad. Onverharde paden zijn vaak bos- en zandpaden of [[onderdeel:gras|graspaden]]. Binnen [[onderdeel:baan|golfbanen]] of op het golfbaancomplex, komen overwegend niet openbare paden en wegen voor, de zogenoemde “eigen wegen”. Toch zijn er [[onderdeel:baan|banen]] en complexen waar openbare wegen kruisen. Veelal betreft het hier wegen met één rijbaan, soms echter ook met twee of zelfs gescheiden rijbanen, soms ook onverharde wegen. In enkele gevallen zelfs spoorwegen.Veel banen hebben speciale paden of stukken pad voor de [[onderdeel:buggy|buggy's]] in het spel.
  
 +=== Buggypaden ===
 +Op veel [[onderdeel:baan|banen]] zijn door de baan deels verharde of semiverharde [[onderdeel:pad|buggypaden]] aangelegd om beschadiging aan de [[onderdeel:baan|baan]] te voorkomen. Bij te smalle [[onderdeel:pad|paden]] zie je met regelmaat dat de randen stuk gereden worden en er [[onderdeel:erosie|erosie]] optreedt, met alle gevolgen van dien. 
  
-[{{:onderdeel:paden:vorm_1.jpg?300|Kruising met spoorweg.}}] + 
-[{{:onderdeel:paden:vorm_2.jpg?300|Zwaar beveiligde spoorwegovergang.}}] +[{{:onderdeel:buggy:paden_1.jpg?300|Buggy in gebruik door de baan.}}] 
-[{{:onderdeel:paden:vorm_3.jpg?300|Spoorwegkruising op toegangsweg naar clubhuis.}}]+[{{:onderdeel:buggy:paden_2.jpg?300|Berijdingserosie door o.a. buggy's in scherpe bochten of op smalle paden.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_3.jpg?300|Speciaal betonnen buggypad, extra breed i.v.m. passage.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2100470.jpg?300|De draairuimte ingevuld als plantvak.}}]
 {clear} {clear}
  
  
 +[[onderdeel:pad|Buggypaden]] zijn er in de praktijk zowel van betonklinkers, beton als asfalt. Een afrijbeveiliging kan preventief helpen als [[onderdeel:veiligheid|veiligheidsaspect]], maar ook als [[onderdeel:geleiding|geleiding]] en bescherming tegen [[onderdeel:erosie|erosie]], deze komen voor in de vorm van verhoogde kantopsluiting tot paaltjes en [[onderdeel:hekwerk|hekwerken]] van geringe hoogte. 
 +
 +Belangrijk bij de aanleg van [[onderdeel:pad|paden]] is ook te zorgen voor parkeerruimte en ruimte voor passage nabij de [[onderdeel:tee|tee]] en de [[onderdeel:green|green]] of daar waar concentraties van buggy’s plaats kan vinden, bv. bij het [[onderdeel:half-way|halfway-house]]. Ook ruime draaipunten nabij de [[onderdeel:green|green]] en [[onderdeel:tee|tee]] zijn aan te bevelen. Dit om beschadiging van het terrein te voorkomen. 
 +
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_4.jpg?300|Draaicirkel in semiverhard pad rondom een vrijstaande boom.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_5.jpg?300|Draaicirkel in asfaltpad, afgeschermd met geleidepaaltjes.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_6.jpg?300|Parkeer- of passeerruimte in buggypad ter voorkoming van schade aan berm of baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_7.jpg?300|Vorm van padgeleiding door kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_8.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:paden_10.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 +
 +Op of aan het buggypad kunnen ook afstandsmarkeringen worden toegepast. Op enkele banen is de afstand bv. aangegeven in het buggypad, gecombineerd met de marker aan de [[onderdeel:fairway|fairway]].
 +
 +[{{:onderdeel:afstandmarkering:tn_penozula_12_.jpg?300|Afstand aangegeven in betonnen buggypad.}}]
 +{clear}
 +
 +=== Routing ===
 De routing van wegen en paden door de [[onderdeel:baan|baan]], kan zijn ingegeven door vormgeving van de architect, de vorm en lengte van de hole, door natuurlijke looproute van de mens of door fysieke omstandigheden, zoals het mijden van minder begaanbare of kwetsbare plaatsen. Ook kunnen [[onderdeel:waterhindernis|waterhindernissen]], sommige [[onderdeel:natuur|biotopen]], openbare wegen of spoorlijnen onoverkomelijke hindernissen vormen die alleen maar door het gebruik van [[onderdeel:brug|brug, tunnel of viaduct]] kunnen worden gepasseerd.  De routing van wegen en paden door de [[onderdeel:baan|baan]], kan zijn ingegeven door vormgeving van de architect, de vorm en lengte van de hole, door natuurlijke looproute van de mens of door fysieke omstandigheden, zoals het mijden van minder begaanbare of kwetsbare plaatsen. Ook kunnen [[onderdeel:waterhindernis|waterhindernissen]], sommige [[onderdeel:natuur|biotopen]], openbare wegen of spoorlijnen onoverkomelijke hindernissen vormen die alleen maar door het gebruik van [[onderdeel:brug|brug, tunnel of viaduct]] kunnen worden gepasseerd. 
  
Regel 104: Regel 131:
 [{{:onderdeel:paden:tn_p1900864.jpg?300|Golfers wandelpaden vaak te smal voor werkverkeer.}}] [{{:onderdeel:paden:tn_p1900864.jpg?300|Golfers wandelpaden vaak te smal voor werkverkeer.}}]
 {clear} {clear}
 +=== Kruisingen === 
 +{clear}
 __Het kruisen van paden en wegen__ binnen de [[onderdeel:baan|golfbaan]] is overwegend gelijkvloers. Ter waarschuwing zijn daar (verkeers-) borden, knipperlichten of spiegels aangebracht en regels ten aanzien van voorrang. Een enkele keer is er sprake van een kruising met spoorwegen en zodoende van een 'overweg'. Bij ongelijkvloerse kruisingen is er sprake van een [[onderdeel:brug|brug, tunnel of viaduct]].  __Het kruisen van paden en wegen__ binnen de [[onderdeel:baan|golfbaan]] is overwegend gelijkvloers. Ter waarschuwing zijn daar (verkeers-) borden, knipperlichten of spiegels aangebracht en regels ten aanzien van voorrang. Een enkele keer is er sprake van een kruising met spoorwegen en zodoende van een 'overweg'. Bij ongelijkvloerse kruisingen is er sprake van een [[onderdeel:brug|brug, tunnel of viaduct]]. 
  
 +[{{:onderdeel:paden:vorm_1.jpg?300|Kruising met spoorweg.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:vorm_2.jpg?300|Zwaar beveiligde spoorwegovergang.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:vorm_3.jpg?300|Spoorwegkruising op toegangsweg naar clubhuis.}}]
 +{clear}
 [{{:onderdeel:paden:techniek_4.jpg?200|Spiegels om veilig over te steken.}}] [{{:onderdeel:paden:techniek_4.jpg?200|Spiegels om veilig over te steken.}}]
 [{{:onderdeel:paden:techniek_5.jpg?200|Oversteekbeveiliging door zelfbediening van elektronische schuifpoort.}}] [{{:onderdeel:paden:techniek_5.jpg?200|Oversteekbeveiliging door zelfbediening van elektronische schuifpoort.}}]
 [{{:onderdeel:paden:techniek_6.jpg?300|Informatief verkeersbord voor automobilisten en andere weggebruikers.}}] [{{:onderdeel:paden:techniek_6.jpg?300|Informatief verkeersbord voor automobilisten en andere weggebruikers.}}]
 +{clear}
 +=== Cunet en kantopsluiting ===
 {clear} {clear}
 Voor paden en wegen wordt een cunet uitgegraven, een laag van de grond. De diepte hiervan is afhankelijk van de gewenste draagkracht van het pad of de weg. Dit bepaald de dikte van de funderingslaag (staat ook in relatie met de draagkracht van de ondergrond). Op de funderingslaag wordt een zandbed (cunetzand) aangelegd waarop het verhardingsmateriaal wordt gelegd. Dit is van belang voor de [[onderdeel:infiltratie|infiltratie]] van water en in landen met vorst, ook tegen bevriezing (opvriezen). Voor paden en wegen wordt een cunet uitgegraven, een laag van de grond. De diepte hiervan is afhankelijk van de gewenste draagkracht van het pad of de weg. Dit bepaald de dikte van de funderingslaag (staat ook in relatie met de draagkracht van de ondergrond). Op de funderingslaag wordt een zandbed (cunetzand) aangelegd waarop het verhardingsmateriaal wordt gelegd. Dit is van belang voor de [[onderdeel:infiltratie|infiltratie]] van water en in landen met vorst, ook tegen bevriezing (opvriezen).
Regel 145: Regel 179:
 Kantopsluiting kan bestaan uit betonbanden, betonranden, hout, metaalstrips of straatwerk. Ook kan i.v.m. de waterafvoer worden gedacht aan molgoten en rioolput, dit naast het aanleggen onder afschot of met ronding.  Kantopsluiting kan bestaan uit betonbanden, betonranden, hout, metaalstrips of straatwerk. Ook kan i.v.m. de waterafvoer worden gedacht aan molgoten en rioolput, dit naast het aanleggen onder afschot of met ronding. 
  
 +=== Sluiproute === 
 +{clear}
 In alle gevallen geldt dat bij een onprettige uitvoering of beleving van het pad of de weg, de golfer lopend of met de [[onderdeel:buggy|buggy]], zijn eigen routing neemt en aanwijzingen of [[onderdeel:geleiding|geleiding]] negeert. Hierdoor ontstaan afgesneden routes, sluiproutes, uitgereden kanten, betreden bermen e.d., met alle gevolgen van dien. Hiertoe gerekend het kapitaalverlies door verkeerd geïnvesteerde uitvoering en herhaald onderhoud en herstelwerk.  In alle gevallen geldt dat bij een onprettige uitvoering of beleving van het pad of de weg, de golfer lopend of met de [[onderdeel:buggy|buggy]], zijn eigen routing neemt en aanwijzingen of [[onderdeel:geleiding|geleiding]] negeert. Hierdoor ontstaan afgesneden routes, sluiproutes, uitgereden kanten, betreden bermen e.d., met alle gevolgen van dien. Hiertoe gerekend het kapitaalverlies door verkeerd geïnvesteerde uitvoering en herhaald onderhoud en herstelwerk. 
  
 [{{:onderdeel:paden:wegverharding_24.jpg?300|De natuurlijke looproute van golfers.}}] [{{:onderdeel:paden:wegverharding_24.jpg?300|De natuurlijke looproute van golfers.}}]
 [{{:onderdeel:paden:wegverharding_25.jpg?300|Drie reacties van golfers in beeld op een hoger gelegen green.}}] [{{:onderdeel:paden:wegverharding_25.jpg?300|Drie reacties van golfers in beeld op een hoger gelegen green.}}]
 +{clear}
  
 +=== Veiligheid en comfort ===
 +{clear}
 Voor het waarborgen van [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] en comfort worden steeds meer __wegverharding__ toegepast. Naast [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] stelt ook het milieu, het landschapsbeeld en de ontwikkeling van [[onderdeel:buggy|buggy's]], [[onderdeel:buggy|golfkarren en handicarts]] toenemende eisen aan deze verharding.  Voor het waarborgen van [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] en comfort worden steeds meer __wegverharding__ toegepast. Naast [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] stelt ook het milieu, het landschapsbeeld en de ontwikkeling van [[onderdeel:buggy|buggy's]], [[onderdeel:buggy|golfkarren en handicarts]] toenemende eisen aan deze verharding. 
  
Regel 161: Regel 199:
 [{{:onderdeel:paden:techniek_8.jpg?300|Verhard pad geïntegreerd met opgelegde mat van rubber.}}] [{{:onderdeel:paden:techniek_8.jpg?300|Verhard pad geïntegreerd met opgelegde mat van rubber.}}]
 [{{:onderdeel:paden:techniek_9.jpg?300|Verhard pad geïntegreerd met opgelegde mat van kunststof recyclingmateriaal.}}] [{{:onderdeel:paden:techniek_9.jpg?300|Verhard pad geïntegreerd met opgelegde mat van kunststof recyclingmateriaal.}}]
- 
 {clear} {clear}
- +=== Waterafvoer === 
-Paden kunnen ook bijdragen tot __versnelde waterafvoer__ bij veel neerslag. Hiervoor kunnen ze zijn uitgerust met [[onderdeel:ontwatering|watergoten, molgoten, rioolputten, ]] waterdoorlatende halfverharde bermen e.d.  Ook kunnen wegen of paden wildroosters bevatten, om te voorkomen dat dieren als [[onderdeel:natuur|reeën, herten, zwijnen, schapen, geiten, koeien of antilopen]] (allen hoefdieren), zich via de weg toegang verschaffen tot de [[onderdeel:baan|baan]].  +{clear} 
 +Paden kunnen ook bijdragen tot __versnelde waterafvoer__ bij veel neerslag. Hiervoor kunnen ze zijn uitgerust met [[onderdeel:ontwatering|watergoten, molgoten, rioolputten, ]] waterdoorlatende halfverharde bermen e.d.  
 +{clear}
 [{{:onderdeel:paden:techniek_10.jpg?200|Watergoot met verhoogde kantopsluiting.}}] [{{:onderdeel:paden:techniek_10.jpg?200|Watergoot met verhoogde kantopsluiting.}}]
 [{{:onderdeel:paden:tn_p1960516.jpg?300|Betonnen buggy-pad opgesloten in bermen voorzien van waterdoorlatende halfverharding.}}] [{{:onderdeel:paden:tn_p1960516.jpg?300|Betonnen buggy-pad opgesloten in bermen voorzien van waterdoorlatende halfverharding.}}]
-[{{:onderdeel:paden:tn_p1960532.jpg?200|Betonnen buggy-pad met waterput in lager gelegen bocht en berm van halfverharding.}}] 
 {clear} {clear}
-[{{:onderdeel:paden:techniek_12.jpg?300|Drainage schelpenpad naar verhoogde tee.}}] 
-[{{:onderdeel:paden:techniek_11.jpg?300|Wildrooster in halfverharde, openbare weg door de golfbaan.}}] 
  
 +[{{:onderdeel:paden:tn_p1960532.jpg?200|Betonnen buggy-pad met waterput in lager gelegen bocht en berm van halfverharding.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:techniek_12.jpg?300|Drainage schelpenpad naar verhoogde tee.}}]
 {clear} {clear}
  
 +=== Wildrooster ===
 +Ook kunnen wegen of paden wildroosters bevatten, om te voorkomen dat dieren als [[onderdeel:natuur|reeën, herten, zwijnen, schapen, geiten, koeien of antilopen]] (allen hoefdieren), zich via de weg toegang verschaffen tot de [[onderdeel:baan|baan]]. 
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:paden:techniek_11.jpg?300|Wildrooster in halfverharde, openbare weg door de golfbaan.}}]
 +{clear}
 +=== Twee sporenpad ===
 +{clear}
 Paden ten behoeve van [[onderdeel:buggy|buggy's]] kunnen ook zijn aangelegd in de vorm van twee sporen met een middenberm. Dit kan zowel van halfverharding als open of dichte verharding. In heuvelachtig terrein kunnen de wielstroken versterkt zijn uitgevoerd, zoals op bijgaande foto is gerealiseerd met behulp van grasbetonsteen in een halfverharding van steenslag. Paden ten behoeve van [[onderdeel:buggy|buggy's]] kunnen ook zijn aangelegd in de vorm van twee sporen met een middenberm. Dit kan zowel van halfverharding als open of dichte verharding. In heuvelachtig terrein kunnen de wielstroken versterkt zijn uitgevoerd, zoals op bijgaande foto is gerealiseerd met behulp van grasbetonsteen in een halfverharding van steenslag.
  
Regel 184: Regel 228:
 [{{:onderdeel:paden:tn_p2020294.jpg?200|Met grasbetonstenen verstevigd pad voor buggy's.}}] [{{:onderdeel:paden:tn_p2020294.jpg?200|Met grasbetonstenen verstevigd pad voor buggy's.}}]
 [{{:onderdeel:paden:tn_p2080212.jpg?200|Grondkering tegen oplopend talud ter bescherming van buggy-pad.}}] [{{:onderdeel:paden:tn_p2080212.jpg?200|Grondkering tegen oplopend talud ter bescherming van buggy-pad.}}]
 +
 ===== Wegverhardingen ===== ===== Wegverhardingen =====
 Zoals gezegd kunnen paden en wegen verhard zijn of half verhard, ook wel semi-verhard genoemd. Bekeken vanuit de mate van afvoer van hemelwater, worden verharde wegen wel opgedeeld in ‘gesloten’ of ‘halfgesloten’ verhardingen.  Zoals gezegd kunnen paden en wegen verhard zijn of half verhard, ook wel semi-verhard genoemd. Bekeken vanuit de mate van afvoer van hemelwater, worden verharde wegen wel opgedeeld in ‘gesloten’ of ‘halfgesloten’ verhardingen. 
Regel 303: Regel 348:
 [{{:onderdeel:paden:enkele_beschermende_6.jpg?300|Poorten of hekken bij kruisingen, hier met ruiterpad.}}] [{{:onderdeel:paden:enkele_beschermende_6.jpg?300|Poorten of hekken bij kruisingen, hier met ruiterpad.}}]
 [{{:onderdeel:geleiding:hekwerken_2.jpg?300|Geleiding m.b.v. rondhouten hekwerk.}}] [{{:onderdeel:geleiding:hekwerken_2.jpg?300|Geleiding m.b.v. rondhouten hekwerk.}}]
 +
 +[{{:onderdeel:paden:techniek_10.jpg?200|Watergoot met verhoogde kantopsluiting.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:tn_p1960516.jpg?300|Betonnen buggy-pad opgesloten in bermen voorzien van waterdoorlatende halfverharding.}}]
 +[{{:onderdeel:paden:tn_p1960532.jpg?200|Betonnen buggy-pad met waterput in lager gelegen bocht en berm van halfverharding.}}]
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:paden:techniek_12.jpg?300|Drainage schelpenpad naar verhoogde tee.}}]
onderdeel/pad.txt · Laatst gewijzigd: 2023/03/08 12:24 door Herman H. Berteler