Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
onderdeel:veiligheid [2017/07/07 16:17] – [Respect voor anderen en omgeving] Herman H. Berteleronderdeel:veiligheid [2021/01/19 16:58] Herman H. Berteler
Regel 48: Regel 48:
 ===== Vorm ===== ===== Vorm =====
 Er wordt gesteld dat golf een veilige sport is. De kans dat je op de [[onderdeel:baan|golfbaan]] een ernstige blessure oploopt is niet erg groot (in verhouding waarmee?). Je kunt geraakt worden door een golfbal, maar wordt zelden aangereden door een [[onderdeel:buggy|golfkarretje]] en bij correct handelen is de kans om door onweer geraakt te worden, ook niet groot. Groter is het risico van acute en chronische blessures.  Er wordt gesteld dat golf een veilige sport is. De kans dat je op de [[onderdeel:baan|golfbaan]] een ernstige blessure oploopt is niet erg groot (in verhouding waarmee?). Je kunt geraakt worden door een golfbal, maar wordt zelden aangereden door een [[onderdeel:buggy|golfkarretje]] en bij correct handelen is de kans om door onweer geraakt te worden, ook niet groot. Groter is het risico van acute en chronische blessures. 
 +
 +===== Plan van Aanpak en Risico Inventarisatie =====
 +Met betrekking tot veiligheid op golfbanen is ook de Arbo-catalogus **"Drive naar Veilig Werken"** voor de golfbranche in Nederland van belang ( https://www.nvg-golf.nl/diensten/arbocatalogus ). Daar waar binnen **Golfbaanhandboek.nl** ook expliciet aandacht wordt gevraagd voor de golfers en andere bezoekers van de golfbaan, richt de arbocatalogus voor de golfbranche zich vooral op veilig en gezond werken. 
 +{clear}
 +
 +Over de beschikbaarstelling en tot standkoming van deze arbocatalogus wordt verwezen naar (https://www.drivenaarveiligwerken.nl/Arbocatalogus/tabid/712/Default.aspx)
 +{clear}
 + 
 +Op **Golf Club Driene** is de Arbo-catalogus voor golfaccommodaties de basis voor het opgestelde **‘Plan van Aanpak’** om de veiligheid binnen de golfsport op deze locatie te verbeteren. Maar men is verder gegaan dan dat en heeft met o.a. Golfbaanhandboek.nl als naslagwerk, de daarin beschreven onderwerpen toegepast binnen een **Risico Inventarisatie en Evaluatie van de Baan en Opstallen.**
 +{clear}
 + 
 +
 +Voor de structuur binnen deze RI&E is de HAZID (//Hazard Identification//) methode toegepast. Het uitgangspunt is dat de golfer en greenkeeper in de omgeving wordt ‘geplaatst’, bijvoorbeeld in de baan, en dat alle realistische risico’s worden geïnventariseerd die de veiligheid in gevaar zouden kunnen brengen, ongeacht of er reeds een voldoende maatregel is uitgevoerd om het risico te verminderen.
 +{clear}
 + 
 +
 +In de evaluatie fase wordt de impact van de risico, inclusief de eventuele reeds uitgevoerde maatregel(s), geëvalueerd en als deze onvoldoende veilig blijkt, wordt, ter overweging aan het bestuur, maatregel(s) geformuleerd om het probleem aan te pakken. 
 +{clear}
 +
 +
 +Het proces is iteratief omdat, in de tijd gezien, situaties kunnen wijzigen door veroudering, achterstallig onderhoud, incidenten, gewijzigde inzicht, enz.
 +{clear}
 +
 +
 +**Zorgplicht**. Door de RI(E) te laten uitvoeren door deskundigen zoals leden van de baancommissie, greenkeepers en golfers is het resultaat een gestructureerd overzicht van de risico’s in de baan (of opstal) inclusief een plan van aanpak.  
 +{clear}
 +
 +
  
 === Fysieke schade === === Fysieke schade ===
Regel 124: Regel 152:
 {clear} {clear}
 Van geheel andere allure is het rekening houden met passerende treinen boven je hoofd!  Van geheel andere allure is het rekening houden met passerende treinen boven je hoofd! 
-Dit is het geval op de [[onderdeel:baan|9 holes]] **Amsterdam Old Course**, waar treinen regelmatig passeren boven over de golfers heen. Een hierop gericht [[onderdeel:informatiebord|waarschuwingsbord]] is dan ook geen overbodige luxe.+Dit is het geval op de [[onderdeel:baan|9 holes]] **Amsterdam Old Course**, waar treinen regelmatig passeren boven over de golfers heen. Een hierop gericht [[onderdeel:informatieoverdracht|waarschuwingsbord]] is dan ook geen overbodige luxe.
 {clear} {clear}
-{{:onderdeel:veiligheid:tn_amsterdam_old_course_ben_cremers_26_juni_2017_30_.jpg?300|Niet afslaan of spelen tijdens passeren van een trein boven je!}}]+[{{:onderdeel:veiligheid:tn_amsterdam_old_course_ben_cremers_26_juni_2017_30_.jpg?300|Niet afslaan of spelen tijdens passeren van een trein boven je!}}]
 {clear} {clear}
  
 De grap gaat hier, dat de longest drive er een was van meer dan 35 km., per trein tot op het station Utrecht! De grap gaat hier, dat de longest drive er een was van meer dan 35 km., per trein tot op het station Utrecht!
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:veiligheid:tn_amsterdam_old_course_ben_cremers_26_juni_2017_29_.jpg?300|Niet afslaan of spelen als er een trein passeert.}}]
 +[{{:onderdeel:veiligheid:tn_amsterdam_old_course_ben_cremers_26_juni_2017_31_.jpg?300|Zware betonnen spoorwegconstructie boven de golfbaan}}]
 +{clear}
 +
    
 ===== Techniek ===== ===== Techniek =====
onderdeel/veiligheid.txt · Laatst gewijzigd: 2021/01/19 17:42 door Herman H. Berteler