Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisieBeide kanten volgende revisie
onderdeel:hellingbaan [2012/02/05 17:17] – [Onderhoud] Herman H. Berteleronderdeel:hellingbaan [2012/04/12 15:58] Herman H. Berteler
Regel 20: Regel 20:
  
 ===== Functie ===== ===== Functie =====
-De functie van de hellingbaan is het overbruggen van een hoogteverschil. Dit kan zijn als alternatief voor de [[onderdeel:trap]] om ook toegang voor mensen met functiestoornissen ([[onderdeel:gehandicapte]]), mogelijk te maken. Verder voor kinderwagens of zoals op de golf[[onderdeel:baan]] voor [[onderdeel:trolley]]en [[onderdeel:buggy]]’s, speciale voor [[onderdeel:gehandicapte]]aangepaste [[onderdeel:buggy]], scootmobiel, voor werkmaterieel van de greenkeeper of toelevering van goederen (zie foto).+De functie van de hellingbaan is het overbruggen van een hoogteverschil. Dit kan zijn als alternatief voor de [[onderdeel:trap|trap]] om ook toegang voor mensen met functiestoornissen ([[onderdeel:gehandicapte|gehandicapte]]), mogelijk te maken. Verder voor kinderwagens of zoals op de [[onderdeel:baan|golfbaan]] voor [[onderdeel:trolley|trolles]] en [[onderdeel:buggy|buggy's]], speciale voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] aangepaste [[onderdeel:buggy|buggy of scootmobiel]], voor werkmaterieel van de greenkeeper of toelevering van goederen (zie foto).
  
  
Regel 27: Regel 27:
  
 ===== Vorm ===== ===== Vorm =====
-De vorm van hellingbanen is niet standaard geregeld. Wel worden bij nieuw te bouwen gebouwen (daar waar een bouwvergunning is vereist voor bv. het [[onderdeel:clubhuis]] of de [[onderdeel:drivingrange]]), wettelijke regels gekoppeld aan de te verlenen Bouwvergunning via toetsing aan het Bouwbesluit. Toetsing en naleving blijken in de praktijk niet altijd gegarandeerd. Er zijn binnen het Bouwbesluit voorschriften m.b.t. de lengte van de hellingbaan, de breedte, het te overbruggen hoogteverschil in relatie met hellingspercentage, afrijbeveiliging, vrije vloeroppervlakte begin en einde hellingbaan (bordes) e.d. +De vorm van hellingbanen is niet standaard geregeld. Wel worden bij nieuw te bouwen gebouwen (daar waar een bouwvergunning is vereist voor bv. het [[onderdeel:clubhuis?clubhuis]] of de [[onderdeel:drivingrange|drivingrange]]), wettelijke regels gekoppeld aan de te verlenen Bouwvergunning via toetsing aan het Bouwbesluit. Toetsing en naleving blijken in de praktijk niet altijd gegarandeerd. Er zijn binnen het Bouwbesluit voorschriften m.b.t. de lengte van de hellingbaan, de breedte, het te overbruggen hoogteverschil in relatie met hellingspercentage, afrijbeveiliging, vrije vloeroppervlakte begin en einde hellingbaan (bordes) e.d. 
  
-Op golfbanen zien we in de praktijk vele vormen van hellingen of hellingbanen toegepast, kwalitatief van wisselend niveau en functioneel niet altijd even effectief of veilig. Ook de keuze van verhardingsmateriaal is hierbij belangrijk, dit met het oog op stroefheid en vlakheid. Niet ongebruikelijk is ook in gebruik de gecombineerde [[onderdeel:trap]] x hellingbaan (zie foto onder **Techniek**).+Op [[onderdeel:baan|golfbanen]] zien we in de praktijk vele vormen van hellingen of hellingbanen toegepast, kwalitatief van wisselend niveau en functioneel niet altijd even effectief of veilig. Ook de keuze van [[onderdeel:pad|verhardingsmateriaal]] is hierbij belangrijk, dit met het oog op stroefheid en vlakheid. Niet ongebruikelijk is ook in gebruik de gecombineerde [[onderdeel:trap|trap]] x hellingbaan (zie foto onder **Techniek**).
  
 [{{:onderdeel:hellingbaan:vorm_1.jpg?300|Korte hellingbanen in betonpad, door een waterloop. Met brug als alternatief.}}] [{{:onderdeel:hellingbaan:vorm_1.jpg?300|Korte hellingbanen in betonpad, door een waterloop. Met brug als alternatief.}}]
Regel 35: Regel 35:
 [{{:onderdeel:hellingbaan:vorm_3.jpg?300|Flauwe helling in clubhuispad.}}]{clear} [{{:onderdeel:hellingbaan:vorm_3.jpg?300|Flauwe helling in clubhuispad.}}]{clear}
  
-Binnen veel golfbanen zien we door de [[onderdeel:baan]] vormen van hoogteoverbrugging die voor de golfers onbedoeld of niet aangeduid, een hellingbaan vormen. Vaak wordt bij de hellingbaan direct gedacht aan de specifiek voor [[onderdeel:gehandicapte]](lees rolstoel) gemaakte voorziening nabij een gebouw. +Binnen veel [[onderdeel:baan|golfbanen]] zien we door de [[onderdeel:baan|baan]] vormen van hoogteoverbrugging die voor de golfers onbedoeld of niet aangeduid, een hellingbaan vormen. Vaak wordt bij de hellingbaan direct gedacht aan de specifiek voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] (lees rolstoel) gemaakte voorziening nabij een gebouw. 
  
-Maar vergelijkbaar is voor de golfers ook de helling naar de [[onderdeel:tee]]), hellingen op de [[onderdeel:fairway]], een helling van een hoger gelegen [[onderdeel:green]], de [[onderdeel:bunker]]helling, de helling van een [[onderdeel:brug]] of hellingen bij het [[onderdeel:toilet]]gebouw, [[onderdeel:schuilhut]], [[onderdeel:drivingrange]] e.d.  +Maar vergelijkbaar is voor de golfers ook de helling naar de [[onderdeel:tee|tee]]), hellingen op de [[onderdeel:fairway|fairway]], een helling van een hoger gelegen [[onderdeel:green|green]], de [[onderdeel:bunker|bunkerhelling]], de helling van een [[onderdeel:brug|brug]] of hellingen bij het [[onderdeel:toilet|toiletgebouw]], [[onderdeel:schuilhut|schuilhut]], [[onderdeel:drivingrange|drivingrange]] e.d.  
  
-Op diverse plaatsen zien we hier voorzieningen aangebracht als verharde of semiverharde [[onderdeel:pad]]en, soms ook een [[onderdeel:trap]] als alternatief. Slechts zelden is er naast de [[onderdeel:trap]] ook nog een alternatieve hellingbaan, bijv. voor mensen met functiestoornissen of voor een scootmobiel.+Op diverse plaatsen zien we hier voorzieningen aangebracht als verharde of semiverharde [[onderdeel:pad|paden]], soms ook een [[onderdeel:trap|trap]] als alternatief. Slechts zelden is er naast de [[onderdeel:trap|trap]] ook nog een alternatieve hellingbaan, bijv. voor mensen met functiestoornissen of voor een scootmobiel.
  
-Ook binnen [[onderdeel:buggy]][[onderdeel:pad]]en kunnen (enorme)hellingen voorkomen. Plaatselijk ook waar het [[onderdeel:pad]] een watergoot of sloot doorkruist, met soms aansluitend een alternatieve [[onderdeel:brug]] voor de lopende golfer of bij toegangen tot [[onderdeel:brug]], brughellingen, oversteekplaatsen e.d.+Ook binnen [[onderdeel:pad|buggypaden]] kunnen (enorme)hellingen voorkomen. Plaatselijk ook waar het [[onderdeel:padPad]] een watergoot of sloot doorkruist, met soms aansluitend een alternatieve [[onderdeel:brug|brug]] voor de lopende golfer of bij toegangen tot [[onderdeel:brug|brug]], [[onderdeel:brug|brughellingen]][[onderdeel:pad|oversteekplaatsen]] e.d.
  
-Dan zijn er vanzelfsprekend de hellingbanen bij [[onderdeel:clubhuis]]zen, die wonderlijk genoeg heel vaak hoog boven het maaiveld zijn gebouwd, op een terp.  Niet altijd bevat de toegangs[[onderdeel:trap]] tot het [[onderdeel:clubhuis]] een direct nabije hellingbaan, soms is die onwaardig verderop gelegen of zelfs ‘achterom’. Alternatief kan een lift zijn, welke niet zelden ook als een goederenlift dienst doet.+Dan zijn er vanzelfsprekend de hellingbanen bij [[onderdeel:clubhuis|clubhuizen]], die wonderlijk genoeg heel vaak hoog boven het maaiveld zijn gebouwd, op een [[onderdeel:clubhuis|terp]].  Niet altijd bevat de [[onderdeel:trap|toegangstrap]] tot het [[onderdeel:clubhuis|clubhuis]] een direct nabije hellingbaan, soms is die onwaardig verderop gelegen of zelfs ‘achterom’. Alternatief kan een lift zijn, welke niet zelden ook als een goederenlift dienst doet.
  
-Foto 1, 2 en 3: Hoger gelegen [[onderdeel:clubhuis]]zen hebben de hellingbaan op verschillende wijze uitgevoerd.+Foto 1, 2 en 3: Hoger gelegen [[onderdeel:clubhuis|clubhuizen]] hebben de hellingbaan op verschillende wijze uitgevoerd.
  
 [{{:onderdeel:hellingbaan:vorm_4.jpg?300|Foto 1: Clubhuis hier bereikbaar met trap en gescheiden hellingbaan.}}] [{{:onderdeel:hellingbaan:vorm_4.jpg?300|Foto 1: Clubhuis hier bereikbaar met trap en gescheiden hellingbaan.}}]
Regel 68: Regel 68:
  
 ===== Onderhoud ===== ===== Onderhoud =====
-Het onderhoud van hellingbanen is specifiek gericht op [[onderdeel:veiligheid]] voor de gebruiker. In het bijzonder stroefheid of gladheid in relatie met materiaal (slijtage) en weersomstandigheden is hierbij van belang. Brugdekken (zie [[onderdeel:brug]]), van hout kunnen snel problemen geven, maar ook rollend gruis of grint op steile [[onderdeel:pad]]en+Het onderhoud van hellingbanen is specifiek gericht op [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] voor de gebruiker. In het bijzonder stroefheid of gladheid in relatie met materiaal (slijtage) en weersomstandigheden is hierbij van belang. [[onderdeel:brug|Brugdekken]]), van hout kunnen snel problemen geven, maar ook rollend gruis of grint op steile [[onderdeel:pad|paden]]. 
  
-Antislip is hierbij een aandachtspunt, ruwe structuur of reliëf, [[onderdeel:kunstgras]]bekleding, rubbermatten met noppen e.d.+Antislip is hierbij een aandachtspunt, ruwe structuur of reliëf, [[onderdeel:kunstgras|kunstgrasbekleding]], rubbermatten met noppen e.d.
  
-Ander aspect van onderhoud, is de aandacht voor het gebruik van en rondom de hellingbaan. Op onderstaande foto is veel betredings[[onderdeel:erosie]] waar te nemen naast de hellingbaan. Een betere [[onderdeel:geleiding]] van doelgericht gebruik, kan hier behulpzaam zijn.+Ander aspect van onderhoud, is de aandacht voor het gebruik van en rondom de hellingbaan. Op onderstaande foto is veel [[onderdeel:erosie|betredingserosie]] waar te nemen naast de hellingbaan. Een betere [[onderdeel:geleiding|geleiding]] van doelgericht gebruik, kan hier behulpzaam zijn.
 [{{:onderdeel:hellingbaan:tn_hellingbaan_klinkers.jpg?200|Hellingbaan van betonklinkers.}}] [{{:onderdeel:hellingbaan:tn_hellingbaan_klinkers.jpg?200|Hellingbaan van betonklinkers.}}]
  
 ===== Veiligheid ===== ===== Veiligheid =====
-Uitglijden, valpartijen, afrijgevaar maar ook uitputting zijn onderdelen van zorg binnen het [[onderdeel:veiligheid]]sbeleid rond hellingen en hellingbanen. Dit op plaatsen als bij het [[onderdeel:clubhuis]], de [[onderdeel:drivingrange]] en [[onderdeel:oefenhoek]]en, de [[onderdeel:tee]], hellingen door de [[onderdeel:baan]], [[onderdeel:bunker]]s, [[onderdeel:green]], [[onderdeel:toilet]]gebouw, [[onderdeel:schuilhut]] e.d., afhankelijk van de lokale situatie.+Uitglijden, valpartijen, afrijgevaar maar ook uitputting zijn onderdelen van zorg binnen het [[onderdeel:veiligheid|veiligheidsbeleid]] rond hellingen en hellingbanen. Dit op plaatsen als bij het [[onderdeel:clubhuis|clubhuis]], de [[onderdeel:drivingrange|drivingrange]] en [[onderdeel:oefenhoek|oefenhoeken]], de [[onderdeel:tee|tee]], hellingen door de [[onderdeel:baan|baan]], [[onderdeel:bunker|bunkers]], [[onderdeel:green|green]], [[onderdeel:toilet|toiletgebouw]], [[onderdeel:schuilhut|schuilhutten]] e.d., afhankelijk van de lokale situatie.
  
  
onderdeel/hellingbaan.txt · Laatst gewijzigd: 2013/10/29 14:06 door Herman H. Berteler