Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
onderdeel:buggy [2014/09/25 18:17] – [PT Segway X2] Herman H. Berteleronderdeel:buggy [2022/01/31 17:05] (huidige) – [Handicart en gehandicapten buggy] Herman H. Berteler
Regel 2: Regel 2:
  
 ===== Definitie ===== ===== Definitie =====
-Een Golfbuggy, ook wel bekend als Buggy, Golfcar, Golfkar of Club car, is een klein, overwegend vierwielig voertuig dat voornamelijk wordt gebruikt tijdens het spelen van golf. Het is primair ontworpen om twee spelers en twee golftassen te verplaatsen over een [[onderdeel:baan|golfbaan]] en meestal voorzien van een dak en kunststof voorruit. Voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] zijn er eenpersoons golfbuggy’s met 3 en/of 4 wielen. Ook zijn er golfcars met wielen (1 neuswiel). Steeds veelvuldiger komen er moderne golfscooters, driewielers voor 1 persoon, op de markt. +Een Golfbuggy, ook wel bekend als Buggy, Golfcar, Golfkar of Club car, is een klein, overwegend vierwielig voertuig dat voornamelijk wordt gebruikt tijdens het spelen van golf. Oude modellen reden op beziene of diesel, de nieuwere zijn voorzien van electrische motoren.  
 +{clear} 
 +Ze zijn primair ontworpen om twee spelers en twee golftassen te verplaatsen over een [[onderdeel:baan|golfbaan]] en meestal voorzien van een plat dak en rechte kunststof voorruit. Voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] en ouderen  zijn er ook eenpersoons golfbuggy’s met 3 en/of 4 wielen. Ook zijn er golfcars, in de vorm van wielige motoren (met of 2 neuswielen). Steeds veelvuldiger komen er moderne golfscooters, driewielers voor 1 persoon, op de markt met elektrische motoren.
  
 +== Traditionele vormen ==
 [{{:onderdeel:buggy:buggy_of_golfkar.jpg?200|Tweepersoons, 4 wiel buggy.}}] [{{:onderdeel:buggy:buggy_of_golfkar.jpg?200|Tweepersoons, 4 wiel buggy.}}]
-[{{:onderdeel:buggy:definitie_1.jpg?300|4 Wiel zespersoons buggy.}}]{clear}+[{{:onderdeel:buggy:definitie_1.jpg?300|4 Wiel zespersoons buggy.}}] 
 +{clear}
 [{{:onderdeel:buggy:definitie_2.jpg?300|3 Wiel tweepersoons buggy.}}] [{{:onderdeel:buggy:definitie_2.jpg?300|3 Wiel tweepersoons buggy.}}]
-[{{:onderdeel:buggy:definitie_3.jpg?300|3 Wiel eenpersoons handicart.}}]{clear}+[{{:onderdeel:buggy:definitie_3.jpg?300|3 Wiel eenpersoons handicart.}}] 
 +{clear} 
 + 
 +== Moderne vormen == 
 +[{{:onderdeel:buggy:2022.01.11.langebaan_z-a.jpg?300|Moderne elektrische buggy Ferrari, 4 wielen, 2-zits met rond dak. Hier op GC Langebaan Zuid-Afrika.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:kuisriver_gc_z-a_14_febr.2020.jpg?300|Eenpersoons,driewielige motor-buggy's, elektrisch aangedreven. Hier op GC Kuisriver in Zuid-Afrika.}}] 
 +{clear} 
 +[{{:onderdeel:buggy:2022.01.19.hazendal_golf_2_.jpg?400|Eenpersoons,driewielige motor-buggy, elektrisch aangedreven. Hier op GC Hazendal in Zuid-Afrika.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:2022.01.19.hazendal_golf_3_.jpg?400|Eenpersoons,driewielige motor-buggy, elektrisch aangedreven. Hier op GC Hazendal in Zuid-Afrika.}}] 
 +{clear}
  
  
 ===== Functie ===== ===== Functie =====
-In diverse landen in het buitenland zijn [[onderdeel:baan|banen]] waar het vaak verplicht is om met een buggy te spelen. Dit om redenen dat dit het spel aanzienlijk versnelt (bv. vanwege de hoogteverschillen door de [[onderdeel:baan|baan]] of de afstanden tussen de [[onderdeel:hole|holes]]) en er zo dus meer mensen op de [[onderdeel:baan|baan]] kunnen spelen. +In diverse landen in het buitenland zijn [[onderdeel:baan|banen]] waar het vaak verplicht is om met een buggy te spelen. Dit om redenen dat dit het spel aanzienlijk versnelt (bv. vanwege de hoogteverschillen door de [[onderdeel:baan|baan]] of de afstanden tussen de [[onderdeel:hole|holes]]) en er zo dus meer mensen op de [[onderdeel:baan|baan]] kunnen spelen. Hogere doorloopsnelheid
-Niet altijd of overal is de buggy vrijelijk te gebruiken, er zijn diverse [[onderdeel:naan|banen]] met speciale regels voor het gebruik van de buggy. +Niet altijd of overal is de buggy vrijelijk te gebruiken, er zijn diverse [[onderdeel:baan|banen]] met speciale regels voor het gebruik van de buggy. 
  
 Functioneel is de buggy ook voor mensen met een [[onderdeel:gehandicapte|functiestoornis]]. In Nederland wordt de Handicartbuggy gebruikt door golfers die dat tijdelijk of blijvend nodig hebben. Voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] zijn er ook speciale vormen zoals bijv. de ParaGolfer (zie ook Hoofdstuk gehandicapte|Gehandicapte]]. Ten behoeve van het vervoer van bijvoorbeeld de [[onderdeel:gehandicapte|G-one]] is er een speciale [[onderdeel:drager|drager]] die op de kogel van de trekhaak van de auto wordt geplaatst. Functioneel is de buggy ook voor mensen met een [[onderdeel:gehandicapte|functiestoornis]]. In Nederland wordt de Handicartbuggy gebruikt door golfers die dat tijdelijk of blijvend nodig hebben. Voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] zijn er ook speciale vormen zoals bijv. de ParaGolfer (zie ook Hoofdstuk gehandicapte|Gehandicapte]]. Ten behoeve van het vervoer van bijvoorbeeld de [[onderdeel:gehandicapte|G-one]] is er een speciale [[onderdeel:drager|drager]] die op de kogel van de trekhaak van de auto wordt geplaatst.
Regel 23: Regel 35:
 Buggy’s zijn er voor het transporteren van personen en goederen. Overkoepelend wordt wel gesproken van Club Cars, onder te verdelen in Club Cars voor goederenvervoer, personenvervoer en golfkarren. Naast greenkeepers, marshal’s en referee, maakt bv. ook de horeca gebruik van buggy’s. Dit bij catering door de [[onderdeel:baan|baan]] of tijdens clinics. Zo zijn er golfwagens die beschikken over een laadbak (kantelbaar) en trekhaak en in combinatie tevens geschikt zijn voor personenvervoer. Buggy’s zijn er voor het transporteren van personen en goederen. Overkoepelend wordt wel gesproken van Club Cars, onder te verdelen in Club Cars voor goederenvervoer, personenvervoer en golfkarren. Naast greenkeepers, marshal’s en referee, maakt bv. ook de horeca gebruik van buggy’s. Dit bij catering door de [[onderdeel:baan|baan]] of tijdens clinics. Zo zijn er golfwagens die beschikken over een laadbak (kantelbaar) en trekhaak en in combinatie tevens geschikt zijn voor personenvervoer.
  
-Foto's hierna: Inzet van buggy’s bij catering of werkzaamheden door de [[onderdeel:baan|baan]], al dan niet voorzien van speciale laadbak of aanhanger voor baanpersoneel.+Foto's hierna: Inzet van buggy’s bij catering of werkzaamheden door de [[onderdeel:baan|baan]], al dan niet voorzien van speciale laadbak of aanhanger voor baanpersoneel of [[onderdeel:greenkeeper|greenkeepers]].
  
 [{{:onderdeel:buggy:functie_1.jpg?300|Buggy met legplank voor catering.}}] [{{:onderdeel:buggy:functie_1.jpg?300|Buggy met legplank voor catering.}}]
Regel 34: Regel 46:
 [{{:onderdeel:buggy:tn_p2010156.jpg?200|Buggy inzet voor catering door de baan.}}] [{{:onderdeel:buggy:tn_p2010156.jpg?200|Buggy inzet voor catering door de baan.}}]
 {clear} {clear}
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2090171.jpg?300|De Workman als terreinwagen in gebruik.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2090171.jpg?300|De Workman als terreinwagen in gebruik. GC Kuilsrivier Zuid-Afrika.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2090164.jpg?300|De Workman als terreinwagen in gebruik. Hier op doorwaadbare dam tussen twee waterbekkens.}}]+[{{:onderdeel:buggy:tn_p2090164.jpg?300|De Workman als terreinwagen in gebruik. Hier op doorwaadbare dam tussen twee waterbekkens op GC Kuilsrivier Zuid-Afrika.}}]
 {clear} {clear}
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_de_haene_marshal.jpg?300|Winddichte buggy met achterbak voor de marshal, hier op GC De Haenen.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_pezula.jpg?300|De clusman, 2 persoons werkbuggy met laadbak, hier op GC Pezula Zuid-Afrika.}}]
 +{clear}
 +
 De buggy kon niet gebruikt worden voor vervoer van huis naar de [[onderdeel:baan|baan]], omdat nagenoeg alle buggy’s niet zijn toegestaan op de openbare weg. Maar recentelijk (2011), zijn er toch buggy’s, uitgerust met rembekrachtiging en autogordels, te verkrijgen die toelaatbaar zijn op de openbare weg. De buggy kon niet gebruikt worden voor vervoer van huis naar de [[onderdeel:baan|baan]], omdat nagenoeg alle buggy’s niet zijn toegestaan op de openbare weg. Maar recentelijk (2011), zijn er toch buggy’s, uitgerust met rembekrachtiging en autogordels, te verkrijgen die toelaatbaar zijn op de openbare weg.
  
Regel 55: Regel 71:
 {clear} {clear}
  
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p1960545.jpg?200|Geïntegreerde club- en balwasser als accessoire op de buggy.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_p1960545.jpg?250|Geïntegreerde club- en balwasser als accessoire op de buggy.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p1960453.jpg?300|GPS in de buggy, boven het stuur van de bestuurder.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_p1960453.jpg?250|GPS in de buggy, boven het stuur van de bestuurder.}}] 
-{clear}+[{{:onderdeel:buggy:tn_champagne_rgc.jpg?250|Baaninformatie in de buggy op display. Hier op GC Champagne Zuid-Afrika.}}]{clear}
  
 [{{:onderdeel:buggy:tn_p1960531.jpg?200|Zandhouder als accessoire op buggy.}}] [{{:onderdeel:buggy:tn_p1960531.jpg?200|Zandhouder als accessoire op buggy.}}]
Regel 69: Regel 85:
 Foto 1, 2 en 3: Speciaal voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] aangepaste eenpersoons buggy’s in diverse vormen. Tot 2013 was er het Nederlands fabricaat G-one, maar deze is helaas gesaneerd. Foto 1, 2 en 3: Speciaal voor [[onderdeel:gehandicapte|gehandicapten]] aangepaste eenpersoons buggy’s in diverse vormen. Tot 2013 was er het Nederlands fabricaat G-one, maar deze is helaas gesaneerd.
  
-[{{:onderdeel:buggy:vorm_4.jpg?300|Eenpersoons driewielbuggy met 1 achterwiel.}}] +[{{:onderdeel:buggy:vorm_4.jpg?250|Eenpersoons driewielbuggy met 1 achterwiel.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:vorm_5.jpg?300|Eenpersoons, 4 wielbuggy handicart.}}]+[{{:onderdeel:buggy:vorm_5.jpg?250|Eenpersoons, 4 wielbuggy handicart.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:vorm_6.jpg?250|Eenpersoons driewielbuggy met 1 frontwiel.}}]
 {clear} {clear}
  
-[{{:onderdeel:buggy:vorm_6.jpg?200|Eenpersoons driewielbuggy met 1 frontwiel.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_img_3493.jpg?250|Eenpersoons driewielbuggy met 1 frontwiel, de G-one. Niet meer leverbaar.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_img_3493.jpg?300|Eenpersoons driewielbuggy met 1 frontwiel, de G-one. Niet meer leverbaar.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_gscore2_g-score_2.jpg?250|Stuur en stuurhuis van de G-one. Niet meer leverbaar.}}]
-{clear} +
- +
-[{{:onderdeel:buggy:tn_gscore2_g-score_2.jpg?200|Stuur en stuurhuis van de G-one. Niet meer leverbaar.}}]+
 {clear} {clear}
  
  
  
-===== Moderne buggy, caddy of scooters, PT Segway X2 =====+===== Moderne buggy, caddy of scooters, PT Segway X2, BOB-bike =====
  
 === Golf Scate Caddy === === Golf Scate Caddy ===
Regel 123: Regel 137:
  
 De technologie in een Segway PT is in staat om het menselijk evenwichtsmechanisme na te bootsen en zelfs te corrigeren (stabiliseren) op het moment dat het evenwicht wordt verstoord. Dat heet dynamische stabilisatie. Wanneer de bestuurder naar voren leunt, verstoort hij het evenwicht van de machine. Het zwaartepunt komt voor de machine te liggen en de machine zal het verstoorde evenwicht willen herstellen door de wielen onder het nieuwe zwaartepunt te rijden. De Segway PT begint dus naar voren te rijden. Hetzelfde gebeurt als de bestuurder naar achter leunt. Op deze manier remt de machine en rijdt de machine ook achteruit. Toepassingsgebieden zijn met name bij de politie, op airports, in de beveiliging, bij woon-werk-verkeer, door technische diensten binnen grote bedrijven en bijvoorbeeld in grote magazijnen, maar steeds veelvuldiger ook op golfbanen.  De technologie in een Segway PT is in staat om het menselijk evenwichtsmechanisme na te bootsen en zelfs te corrigeren (stabiliseren) op het moment dat het evenwicht wordt verstoord. Dat heet dynamische stabilisatie. Wanneer de bestuurder naar voren leunt, verstoort hij het evenwicht van de machine. Het zwaartepunt komt voor de machine te liggen en de machine zal het verstoorde evenwicht willen herstellen door de wielen onder het nieuwe zwaartepunt te rijden. De Segway PT begint dus naar voren te rijden. Hetzelfde gebeurt als de bestuurder naar achter leunt. Op deze manier remt de machine en rijdt de machine ook achteruit. Toepassingsgebieden zijn met name bij de politie, op airports, in de beveiliging, bij woon-werk-verkeer, door technische diensten binnen grote bedrijven en bijvoorbeeld in grote magazijnen, maar steeds veelvuldiger ook op golfbanen. 
 +{clear}
 +=== BOB-bike ===
 +Bekend als golfbike is de BOB-bike eigenlijk een step, een elektrische step, voorzien van brede banden en zadel. Deze step draagt met een speciale standaard de golftas, achter het zadel. De nieuwste versie heeft een tweede zitje waardoor en na het verwijderen van de golftas, een passagier kan worden meegenomen. Handig voor uren buiten de golfbaan op bv. het resort waar men verblijft.
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_bob_poster9.png?300|BOB-bike, brede wielen zorgen voor drukverdeling.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_bob_rollup.jpg?200|BOB-bike met batterij informatie.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_bob_schermafbeelding_2017-01-03_om_12.20.36.png?300|BOB-bike in gebruik op de golfbaan.}}]
 +{clear}
  
 ===== Techniek ===== ===== Techniek =====
Regel 159: Regel 181:
 [{{:onderdeel:buggy:paden_1.jpg?300|Buggy in gebruik door de baan.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_1.jpg?300|Buggy in gebruik door de baan.}}]
 [{{:onderdeel:buggy:paden_2.jpg?300|Berijdingserosie door o.a. buggy's in scherpe bochten of op smalle paden.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_2.jpg?300|Berijdingserosie door o.a. buggy's in scherpe bochten of op smalle paden.}}]
 +{clear}
 +
 [{{:onderdeel:buggy:paden_3.jpg?300|Speciaal betonnen buggypad, extra breed i.v.m. passage.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_3.jpg?300|Speciaal betonnen buggypad, extra breed i.v.m. passage.}}]
 [{{:onderdeel:buggy:tn_p2100470.jpg?300|De draairuimte ingevuld als plantvak.}}] [{{:onderdeel:buggy:tn_p2100470.jpg?300|De draairuimte ingevuld als plantvak.}}]
Regel 166: Regel 190:
  
 [[onderdeel:pad|Buggypaden]] zijn er in de praktijk zowel van betonklinkers, beton als asfalt. Een afrijbeveiliging kan preventief helpen als [[onderdeel:veiligheid|veiligheidsaspect]], maar ook als [[onderdeel:geleiding|geleiding]] en bescherming tegen [[onderdeel:erosie|erosie]], deze komen voor in de vorm van verhoogde kantopsluiting tot paaltjes en [[onderdeel:hekwerk|hekwerken]] van geringe hoogte.  [[onderdeel:pad|Buggypaden]] zijn er in de praktijk zowel van betonklinkers, beton als asfalt. Een afrijbeveiliging kan preventief helpen als [[onderdeel:veiligheid|veiligheidsaspect]], maar ook als [[onderdeel:geleiding|geleiding]] en bescherming tegen [[onderdeel:erosie|erosie]], deze komen voor in de vorm van verhoogde kantopsluiting tot paaltjes en [[onderdeel:hekwerk|hekwerken]] van geringe hoogte. 
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_penozula_brugdek.jpg?300|Veilige tweezijdig railing op deze brug in buggy-pad. Hier op GC Penozula Zuid-Afrika.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_penozula_p_naast_pad.jpg?300|Veilige eenzijdig kantopsluiting langs P-voorziening naast het buggy-pad. Hier op GC Penozula Zuid-Afrika.}}]
 +{clear}
  
 Belangrijk bij de aanleg van [[onderdeel:pad|paden]] is ook te zorgen voor parkeerruimte en ruimte voor passage nabij de [[onderdeel:tee|tee]] en de [[onderdeel:green|green]] of daar waar concentraties van buggy’s plaats kan vinden, bv. bij het [[onderdeel:half-way|halfway-house]]. Ook ruime draaipunten nabij de [[onderdeel:green|green]] en [[onderdeel:tee|tee]] zijn aan te bevelen. Dit om beschadiging van het terrein te voorkomen.  Belangrijk bij de aanleg van [[onderdeel:pad|paden]] is ook te zorgen voor parkeerruimte en ruimte voor passage nabij de [[onderdeel:tee|tee]] en de [[onderdeel:green|green]] of daar waar concentraties van buggy’s plaats kan vinden, bv. bij het [[onderdeel:half-way|halfway-house]]. Ook ruime draaipunten nabij de [[onderdeel:green|green]] en [[onderdeel:tee|tee]] zijn aan te bevelen. Dit om beschadiging van het terrein te voorkomen. 
Regel 171: Regel 199:
 [{{:onderdeel:buggy:paden_4.jpg?300|Draaicirkel in semiverhard pad rondom een vrijstaande boom.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_4.jpg?300|Draaicirkel in semiverhard pad rondom een vrijstaande boom.}}]
 [{{:onderdeel:buggy:paden_5.jpg?300|Draaicirkel in asfaltpad, afgeschermd met geleidepaaltjes.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_5.jpg?300|Draaicirkel in asfaltpad, afgeschermd met geleidepaaltjes.}}]
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_2018.04.11.the_duke_voorspelen.jpg?300|Geasfalteerde rotonde, hier op GC The Duke.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_de_haenen_draaicirkel_onverhard.jpg?300|GC De Haenen, onverharde rotonde (nog) zonder aanplant.}}]
 +{clear}
 +
 +
 [{{:onderdeel:buggy:paden_6.jpg?300|Parkeer- of passeerruimte in buggypad ter voorkoming van schade aan berm of baan.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_6.jpg?300|Parkeer- of passeerruimte in buggypad ter voorkoming van schade aan berm of baan.}}]
 [{{:onderdeel:buggy:paden_7.jpg?300|Vorm van padgeleiding door kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_7.jpg?300|Vorm van padgeleiding door kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 +{clear}
 +
 [{{:onderdeel:buggy:paden_8.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_8.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
 [{{:onderdeel:buggy:paden_10.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}] [{{:onderdeel:buggy:paden_10.jpg?300|Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.}}]
Regel 180: Regel 216:
  
  
-[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_1.jpg?300|Parkeergarage.}}] +[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_1.jpg?250|Parkeergarage.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:vorm_2.jpg?300|Binnenstalling in buggygarage. }}] +[{{:onderdeel:buggy:vorm_2.jpg?250|Binnenstalling in buggygarage. }}] 
-{clear} +[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_2.jpg?250|Achter slot en grendel met hekwerk.}}]
- +
-[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_2.jpg?300|Achter slot en grendel met hekwerk.}}] +
-[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_3.jpg?300|Achter slot en grendel met roldeuren.}}]+
 {clear} {clear}
  
-[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_4.jpg?300|Aanwijsbord parkeerruimte. }}] +[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_3.jpg?250|Achter slot en grendel met roldeuren.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_5.jpg?300|Buiten opstelling in vrije ruimte langs de weg. }}]+[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_4.jpg?250|Aanwijsbord parkeerruimte. }}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_5.jpg?250|Buiten opstelling in vrije ruimte langs de weg. }}]
 {clear} {clear}
  
-[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_6.jpg?300|Buiten opstelling in vrije ruimte op binnenplaats. }}] +[{{:onderdeel:buggy:parkeervoorziening_6.jpg?250|Buiten opstelling in vrije ruimte op binnenplaats. }}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2050344.jpg?300|Tent als extra accessoire om onder te parkeren.}}]+[{{:onderdeel:buggy:tn_p2050344.jpg?250|Tent als extra accessoire om onder te parkeren.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2020694.jpg?250|Parkeren van buggy's onder het terras.}}]
 {clear} {clear}
  
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2020694.jpg?300|Parkeren van buggy's onder het terras.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2050800.jpg?250|Parkeerplaats voor buggy'met aanduiding P.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2050800.jpg?300|Parkeerplaats voor buggy'met aanduiding P.}}]+[{{:onderdeel:buggy:tn_p2070840.jpg?250|Half overdekte/open parkeerplaats onder het clubhuis.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2050799.jpg?250|Aangegeven parkeerplaats voor buggy's.}}]
 {clear} {clear}
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2070840.jpg?300|Half overdekte/open parkeerplaats onder het clubhuis.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_efteling_p.jpg?300|P-plaatsen in stijl, GC De Efteling.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2050799.jpg?200|Aangegeven parkeerplaats voor buggy's.}}]+[{{:onderdeel:buggy:tn_de_hoek_sallandse.jpg?300|Strak afgesloten parkeerplaatsen voor buggy's, hier op De Sallandse.}}]
 {clear} {clear}
  
Regel 240: Regel 276:
  
 ===== Veiligheid ===== ===== Veiligheid =====
 +De [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] dient te zijn gericht op het beheer van geparkeerde of gestalde buggy’s, zoals bescherming tegen oneigenlijk gebruik, beschadiging, vernieling, diefstal en brand. Maar ook door de [[onderdeel:baan|baan]] tijdens het gebruik van buggy’s is er zorg voor preventieve [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] m.b.t. [[onderdeel:pad|paden en wegen]], [[onderdeel:brug|bruggen]] en nabij [[onderdeel:waterhindernis|waterpartijen]], op [[onderdeel:hellingbaan|hellingen]], langs [[onderdeel:ontwatering|sloten]] en ravijnen, in [[onderdeel:natuur|natuurbiotopen]] e.d.
 +{clear}
 +
 [{{:onderdeel:buggy:veiligheid_1.jpg?300|Veiligheidsaspecten als draai- en passeerruimte. }}] [{{:onderdeel:buggy:veiligheid_1.jpg?300|Veiligheidsaspecten als draai- en passeerruimte. }}]
 [{{:onderdeel:buggy:veiligheid_2.jpg?300|Veiligheidsaspecten als wel of geen (verhoogde) kantopsluiting. }}] [{{:onderdeel:buggy:veiligheid_2.jpg?300|Veiligheidsaspecten als wel of geen (verhoogde) kantopsluiting. }}]
Regel 247: Regel 286:
 [{{:onderdeel:buggy:tn_buggyarkeren.jpg?300|Privéstalling van de buggy onder het terras, achter slot en grendel.}}]{clear} [{{:onderdeel:buggy:tn_buggyarkeren.jpg?300|Privéstalling van de buggy onder het terras, achter slot en grendel.}}]{clear}
  
-De [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] dient te zijn gericht op het beheer van geparkeerde of gestalde buggy’s, zoals bescherming tegen oneigenlijk gebruik, beschadiging, vernieling, diefstal en brandMaar ook door de [[onderdeel:baan|baan]] tijdens het gebruik van buggy’s is er zorg voor preventieve [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]] m.b.t. [[onderdeel:pad|paden en wegen]], [[onderdeel:brug|bruggen]] en nabij [[onderdeel:waterhindernis|waterpartijen]], op [[onderdeel:hellingbaan|hellingen]], langs [[onderdeel:ontwatering|sloten]] en ravijnen, in [[onderdeel:natuur|natuurbiotopen]] e.d.+[{{:onderdeel:buggy:tn_anderstein_14.04.16.jpg?300|Veiligheidsbebording door de baan.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_champagne_rgc..jpg?300|Verhard buggy pad met dubbelzijdige geleidingHier op GC Champagne Zuid-Afrika.}}] 
 +{clear} 
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_oosterhoutse_gc_bebording_20_mrt_2015.jpg?300|Veiligheidsbebordinghier op GC Oosterhoutse.}}] 
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_southbroom_veiligheidswaarschuwing.jpg?400|Veiligheidswaarschuwing op de buggyHier op GC Southbroom Zuid-Afrika.}}] 
 +{clear} 
  
 Ook het onderhoud van de buggy is van belang i.v.m. [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]], even als bv. verlichting op de buggy, richtingaanwijzer en remlicht. Daarnaast kunnen vastgestelde [[onderdeel:parkeerplaats|parkeerplaatsen]] door de [[onderdeel:baan|baan]] bijdragen tot verhoging van [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]]. Ook het onderhoud van de buggy is van belang i.v.m. [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]], even als bv. verlichting op de buggy, richtingaanwijzer en remlicht. Daarnaast kunnen vastgestelde [[onderdeel:parkeerplaats|parkeerplaatsen]] door de [[onderdeel:baan|baan]] bijdragen tot verhoging van [[onderdeel:veiligheid|veiligheid]].
  
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2020224.jpg?200|Voorzien van verlichting, knipper- en remlicht.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2020224.jpg?300|Voorzien van verlichting, knipper- en remlicht.}}] 
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2020267.jpg?200|Parkeerzone voor buggy's.}}] +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2020267.jpg?300|Parkeerzone voor buggy's.}}]
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2060968.jpg?200|Preventie t.b.v. veiligheid en baanbescherming.}}] +
-[{{:onderdeel:buggy:tn_p2190275.jpg?200|Kenmerken m.b.t. veiligheid of noodsituaties op de bauggy.}}]+
 {clear} {clear}
  
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2060968.jpg?300|Preventie t.b.v. veiligheid en baanbescherming.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_p2190275.jpg?300|Kenmerken m.b.t. veiligheid of noodsituaties op de bauggy.}}]
 +{clear}
 +
 +Naast deze zijn er ook aandachtspunten m.b.t. veiligheid bij de stalling van buggy's waarbij ook Arbo-wetgeving van belang is. Hiervoor wordt verwezen naar 'Veiligheid' binnen het hoofdstuk [[onderdeel:locker|locker]].
 +{clear}
  
 De veiligheid van buggy gebruikers kan door de [[onderdeel:baan|baan]] ook worden verbeterd met het [[onderdeel:geleiding|Guardian Systeem]], een moderne uitvoering met GPS en Google Earth.  De veiligheid van buggy gebruikers kan door de [[onderdeel:baan|baan]] ook worden verbeterd met het [[onderdeel:geleiding|Guardian Systeem]], een moderne uitvoering met GPS en Google Earth. 
  
-Voor langgebruikers kan een aanpassing van de cabine preventief werken aangaande gezondheid. Denk aan bescherming tegen koude wind en regen. Zie foto.+Voor langgebruikers en personeel kan een aanpassing van de cabine preventief werken aangaande gezondheid. Denk aan bescherming tegen koude wind en regen. 
  
 [{{:onderdeel:buggy:tn_p2050910.jpg?300|Afsluitbare cabine tegen regen en wind, eigen fabrikaat.}}] [{{:onderdeel:buggy:tn_p2050910.jpg?300|Afsluitbare cabine tegen regen en wind, eigen fabrikaat.}}]
 [{{:onderdeel:buggy:tn_p2190254.jpg?300|Bijna te water met de buggy.}}] [{{:onderdeel:buggy:tn_p2190254.jpg?300|Bijna te water met de buggy.}}]
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_keppelse_jan_2019.jpg?300|Standaardmodel tegen wind en regen afsluitbare buggy op GC De Keppelse.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_anderstein_14.04.16..jpg?300|Standaard gesloten model hier in gebruik op GC Anderstein.}}]
 +{clear}
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_de_haene_marshal_1.jpg?300|Winddichte buggy met achterbak voor de marshal, hier op GC De Haenen.}}]
 +[{{:onderdeel:buggy:tn_heelsum.jpg?300|Tegen wind en regen met zeildoek af te sluiten buggy.}}]
 {clear} {clear}
  
onderdeel/buggy.1411661875.txt.gz · Laatst gewijzigd: 2014/09/25 18:17 door Herman H. Berteler