Buggy

Definitie

Een Golfbuggy, ook wel bekend als Buggy, Golfcar, Golfkar of Club car, is een klein, overwegend vierwielig voertuig dat voornamelijk wordt gebruikt tijdens het spelen van golf. Oude modellen reden op beziene of diesel, de nieuwere zijn voorzien van electrische motoren.

Ze zijn primair ontworpen om twee spelers en twee golftassen te verplaatsen over een golfbaan en meestal voorzien van een plat dak en rechte kunststof voorruit. Voor gehandicapten en ouderen zijn er ook eenpersoons golfbuggy’s met 3 en/of 4 wielen. Ook zijn er golfcars, in de vorm van 3 wielige motoren (met 1 of 2 neuswielen). Steeds veelvuldiger komen er moderne golfscooters, driewielers voor 1 persoon, op de markt met elektrische motoren.

Traditionele vormen
Tweepersoons, 4 wiel buggy.
4 Wiel zespersoons buggy.

3 Wiel tweepersoons buggy.
3 Wiel eenpersoons handicart.

Moderne vormen
Moderne elektrische buggy Ferrari, 4 wielen, 2-zits met rond dak. Hier op GC Langebaan Zuid-Afrika.
Eenpersoons,driewielige motor-buggy's, elektrisch aangedreven. Hier op GC Kuisriver in Zuid-Afrika.

Eenpersoons,driewielige motor-buggy, elektrisch aangedreven. Hier op GC Hazendal in Zuid-Afrika.
Eenpersoons,driewielige motor-buggy, elektrisch aangedreven. Hier op GC Hazendal in Zuid-Afrika.

Functie

In diverse landen in het buitenland zijn banen waar het vaak verplicht is om met een buggy te spelen. Dit om redenen dat dit het spel aanzienlijk versnelt (bv. vanwege de hoogteverschillen door de baan of de afstanden tussen de holes) en er zo dus meer mensen op de baan kunnen spelen. Hogere doorloopsnelheid. Niet altijd of overal is de buggy vrijelijk te gebruiken, er zijn diverse banen met speciale regels voor het gebruik van de buggy.

Functioneel is de buggy ook voor mensen met een functiestoornis. In Nederland wordt de Handicartbuggy gebruikt door golfers die dat tijdelijk of blijvend nodig hebben. Voor gehandicapten zijn er ook speciale vormen zoals bijv. de ParaGolfer (zie ook Hoofdstuk gehandicapte|Gehandicapte]]. Ten behoeve van het vervoer van bijvoorbeeld de G-one is er een speciale drager die op de kogel van de trekhaak van de auto wordt geplaatst.

De ParaGolfer in voorbereiding voor gebruik.
G-one op de G-load

Buggy’s zijn er voor het transporteren van personen en goederen. Overkoepelend wordt wel gesproken van Club Cars, onder te verdelen in Club Cars voor goederenvervoer, personenvervoer en golfkarren. Naast greenkeepers, marshal’s en referee, maakt bv. ook de horeca gebruik van buggy’s. Dit bij catering door de baan of tijdens clinics. Zo zijn er golfwagens die beschikken over een laadbak (kantelbaar) en trekhaak en in combinatie tevens geschikt zijn voor personenvervoer.

Foto's hierna: Inzet van buggy’s bij catering of werkzaamheden door de baan, al dan niet voorzien van speciale laadbak of aanhanger voor baanpersoneel of greenkeepers.

Buggy met legplank voor catering.
Buggy met laadbak, hier in gebruik voor catering.

Inzet van buggy's bij grotere evenementen.
Buggy met laadbak en aanhanger erachter.

De cadiewagen door de baan tijdens een wedstrijd.
Buggy inzet voor catering door de baan.

De Workman als terreinwagen in gebruik. GC Kuilsrivier Zuid-Afrika.
De Workman als terreinwagen in gebruik. Hier op doorwaadbare dam tussen twee waterbekkens op GC Kuilsrivier Zuid-Afrika.

Winddichte buggy met achterbak voor de marshal, hier op GC De Haenen.
De clusman, 2 persoons werkbuggy met laadbak, hier op GC Pezula Zuid-Afrika.

De buggy kon niet gebruikt worden voor vervoer van huis naar de baan, omdat nagenoeg alle buggy’s niet zijn toegestaan op de openbare weg. Maar recentelijk (2011), zijn er toch buggy’s, uitgerust met rembekrachtiging en autogordels, te verkrijgen die toelaatbaar zijn op de openbare weg.

Vorm

Naast nieuwe buggy’s is er ook een omvangrijke handel in gebruikte golfcars. Naast kopen kan ook worden gehuurd. Golfbanen of Verenigingen/Clubs kunnen ook zgn. all-in-service overeenkomsten afsluiten waarbij de leverancier de complete zorg voor het onderhoud en de verzekering van de vloot uit handen neemt.

Individuele golfers huren veelal een buggy van de club, maar er zijn er ook die een privébuggy hebben en deze parkeren binnen de golfbaan, waarvoor een standplaats (binnen of buiten) wordt gehuurd.

Moderne buggy's kunnen zijn uitgerust met veel accessoires.

Buitenstalling op de binnenplaats.
Buitenstalling onder afdak.

Grote, professionele golfbanen in het buitenland, hebben voor de golfers wel state-of-the-art elektrische golfkarretjes tot hun beschikking. Deze zijn uitgerust met een on board GPS-systeem die gedetailleerde informatie weergeeft over elke hole. De buggy’s kunnen zijn uitgerust met o.a. een persoonlijke water-cooler, koelbox, zandhouder, balwasser, clubwasser, hand gestikte lederen bekleding, een ingebouwde koelkast, schuifdak, achterzitting kits, verlichtingssets, laadbakken en tal van andere gadgets. Naast een regen- of windhoes ter bescherming van de inzittende, zijn er ook extra luifels voor bescherming van de tas achterop de tasdrager.

Moderne buggy met veel accessoires en GPS.
Koelbox op buggy als accessoire.

Geïntegreerde club- en balwasser als accessoire op de buggy.
GPS in de buggy, boven het stuur van de bestuurder.
Baaninformatie in de buggy op display. Hier op GC Champagne Zuid-Afrika.

Zandhouder als accessoire op buggy.
Buggy met huif boven de tashouder.
Gastvrijheid en vriendelijkheid zit veelal in details.

Handicart en gehandicapten buggy

Speciaal voor golfers met een handicap is er de Handicart, maar dit is een ‘gewone’ golfcar die via de 'Stichting Handicart', beschikbaar wordt gesteld. Daarnaast zijn er voor gehandicapten ook buggy’s ontwikkeld in de vorm van een elektronische rolstoel met een lift en gordels. Deze maken het de gehandicapte golfer mogelijk (bijna)rechtop te staan zonder te vallen (ParaGolfer) - zie Hoofdstuk Gehandicapte. Er zijn diverse eenpersoons modellen in de handel, vaak driewielers, maar ook met 4 wielen.

Foto 1, 2 en 3: Speciaal voor gehandicapten aangepaste eenpersoons buggy’s in diverse vormen. Tot 2013 was er het Nederlands fabricaat G-one, maar deze is helaas gesaneerd.

Eenpersoons driewielbuggy met 1 achterwiel.
Eenpersoons, 4 wielbuggy handicart.
Eenpersoons driewielbuggy met 1 frontwiel.

Eenpersoons driewielbuggy met 1 frontwiel, de G-one. Niet meer leverbaar.
Stuur en stuurhuis van de G-one. Niet meer leverbaar.

Moderne buggy, caddy of scooters, PT Segway X2, BOB-bike

Golf Scate Caddy

Revolutionair onder de buggy's is de in Australië ontworpen Golf Skate Caddy, afgekort de GSC. Een eenpersoons, open 'buggy', die iets weg heeft van een groot, vierwielig skateboard. Volgens de fabrikant een betrouwbaar vervoermiddel met totale controle, grote nauwkeurigheid en veiligheid. Het resultaat van jarenlange research en samengaan van speciale chassis, motor, accu en dynamische technologie.

Volgens de fabrikant is het scaten met de GSC plezieriger dan het traditioneel rijden met een buggy. De GSC biedt zowel de mogelijkheid om te staan als ook om te zitten, bevat een mono-handvat om te sturen, vering op de vier wielen en heeft diverse accessoires zoals; een speciale front caddy voor de golftas, scorekaarthouder, parapluhouder, water- en zandfleshouders en ruimte voor PGS. Eenvoudig te demonteren en in te klappen voor vervoer in de auto.

Ook is de GSC geschikt voor gehandicapten met een arm- of handprothese. Te verkrijgen o.a. in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Canada en Australië.

GreenBee

Promec Products Duitsland produceert moderne elektrische driewielers onder de naam GreenBee. Volgens de fabrikant flexiebel inzetbaar ook voor greenkeepers, dienstverlening en Marshall. Enkele modellen hebben toegang tot de openbare weg.

Enkele technische gegevens:

afmeting 2.15×1.25m; zithoogte 80cm; spoorbreedte achter 90cm; gewicht zonder accu’s 110kg; accu 110Ah/12V/C5; snelheid 15km/uur; hydraulische ophanging en bumper; trommelrem; energiebezuiniging door retourgebruik bij remmen; 2,5 bar luchtdrukbanden; met 24V 70W verlichting.

GreenBee golfscooter of golfmobil. Driewieler met neuswiel.
GreenBee golfscooter of golfmobil. Driewieler met neuswiel.

GreenBee golfscooter of golfmobil. Driewieler met neuswiel. Met dakconstructie.
GreenBee golfscooter of golfmobil. Driewieler met neuswiel. Geschikt voor openbare weg.

PT Segway X2

De PT (Personal Transporter) Segway® X2 is een elektrisch aangedreven, zelf balancerend personenvervoermiddel. Hiermee is iemand in staat om zichzelf op een snelle en comfortabele manier voort te bewegen. Zo ook op de golfbaan. De Segway PT is compact, enorme wendbaar en goed in snelheid te reguleren. Zo ook te gebruiken op smalle paden en fairways op de golfbaan. Eenmaal buiten de kleine ruimte of smalle paden kan met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur gereden worden. Inzetbaar ook voor mensen met een functiestoornis. Bijzonder aan deze eenpersoonsbuggy is de Dynamische stabilisatie.

De PT Segway X2 wordt voorbereid om ingezet te worden tijdens een golfronde.
De PT Segway X2 voorzien van speciale golftassteun en parapluhouder.
De PT Segway X2, eenpersoons vervoermiddel, ook geschikt om mee te golfen.
Hier de PT Segway X2 in gebruik, in balans en klaar om te verrijden.

De technologie in een Segway PT is in staat om het menselijk evenwichtsmechanisme na te bootsen en zelfs te corrigeren (stabiliseren) op het moment dat het evenwicht wordt verstoord. Dat heet dynamische stabilisatie. Wanneer de bestuurder naar voren leunt, verstoort hij het evenwicht van de machine. Het zwaartepunt komt voor de machine te liggen en de machine zal het verstoorde evenwicht willen herstellen door de wielen onder het nieuwe zwaartepunt te rijden. De Segway PT begint dus naar voren te rijden. Hetzelfde gebeurt als de bestuurder naar achter leunt. Op deze manier remt de machine en rijdt de machine ook achteruit. Toepassingsgebieden zijn met name bij de politie, op airports, in de beveiliging, bij woon-werk-verkeer, door technische diensten binnen grote bedrijven en bijvoorbeeld in grote magazijnen, maar steeds veelvuldiger ook op golfbanen.

BOB-bike

Bekend als golfbike is de BOB-bike eigenlijk een step, een elektrische step, voorzien van brede banden en zadel. Deze step draagt met een speciale standaard de golftas, achter het zadel. De nieuwste versie heeft een tweede zitje waardoor en na het verwijderen van de golftas, een passagier kan worden meegenomen. Handig voor uren buiten de golfbaan op bv. het resort waar men verblijft.

BOB-bike, brede wielen zorgen voor drukverdeling.
BOB-bike met batterij informatie.
BOB-bike in gebruik op de golfbaan.

Techniek

Er zijn buggy’s met een kleine gas- of benzinemotor (veelal 2 cilinder, 4-tact – van ca. 350-480cc, variërend van 11pk tot 16pk), maar tegenwoordig zijn bijna alle wagens elektrisch aangedreven, bv. door een 48-volt high-efficiency elektromagnetische motor met interne toerenteller. Ultra modern zijn de buggy’s die zijn uitgerust met zonnepanelen of de AGM (Absorbed Glass Mats) accu’s (milieuvriendelijker - geen lekkage van accuzuur).

Een buggy rijdt ongeveer 20-25km per uur. Ook kunnen ze achteruit rijden, ca. 11km/uur en zijn daarvoor voorzien van een waarschuwingssirene. De speciaal ontwikkelde thermoplastisch kunststof carrosserie rust op een frame met een polypropyleen structuurvloer. De aaneengesloten zitting bestaat vaak uit een naadloos voorgevormd zitkussen voor twee personen. Ook zijn er met enkel zit- en rugkussen. Verder bevat de buggy een eigen besturing, voor- en achterwielophanging en (schijf)remmen.

Moderne buggy’s zijn voorzien van een zeer innovatief remsysteem met energieterugwinning. Ook modern is het Drive-by-wire systeem, het elektronische systeem dat geen directe mechanische link mag leggen tussen het gas- en het rempedaal. De input van het gaspedaal gebeurt elektronisch via een onboard motor controle-eenheid (ECU), dat het gedrag van de motor in overeenstemming beheert. Dit staat ook gekend als Fly-by-wire.

Standaard afmetingen e.a. gegevens:

Lengte: ca.240cm
Breedte: ca. 120cm
Hoogte: ca. 119cm, met dakje 179cm
Wielbasis: ca. 164cm
Spoorbreedte: voor ca. 87cm en achter ca. 98cm
Minimum grondspeling: ca. 11cm
Draaicirkel: ca. 2.80m
Gewicht (zonder accu): ca. 225kg –400kg (afhankelijk van 2-4-6-8 persoons)
Brandstoftanks: tot 25 liter
Accu elektrische buggy: 48 Volt (4 x 12-volt batterijen of 8 x 6-volt)
Oplader: bv. een automatische microprocessorgestuurde hoogfrequent gecontroleerde schakelaar, oplader volgens I.E.I.-type
oplaadprofiel (Yamaha) Laadvermogen: ca. 360 tot 450kg

Tijdens het KLM Open in Hilversum (Nederland), van 8-11 september 2011, reden de buggy's voor het eerst op energie afkomstig van de op het dak van de buggy's gemonteerde zonnepanelen. Een unicum, innovatie gericht op duurzaamheid. 'Shuttles' zijn meerpersoons buggy’s met 2 x 2 zitplaatsen (2 ruglings), 4, 6 of 8 zitplaatsen.

Zowel vierwielige als driewielige zes- en vierpersoons shuttle buggy's.
Een achtpersoons, 4 wiel, shuttle buggy.

Paden

Op veel banen zijn door de baan deels verharde of semiverharde buggypaden aangelegd om beschadiging aan de baan te voorkomen. Bij te smalle paden zie je met regelmaat dat de randen stuk gereden worden en er erosie optreedt, met alle gevolgen van dien.

Buggy in gebruik door de baan.
Berijdingserosie door o.a. buggy's in scherpe bochten of op smalle paden.

Speciaal betonnen buggypad, extra breed i.v.m. passage.
De draairuimte ingevuld als plantvak.

Buggypaden zijn er in de praktijk zowel van betonklinkers, beton als asfalt. Een afrijbeveiliging kan preventief helpen als veiligheidsaspect, maar ook als geleiding en bescherming tegen erosie, deze komen voor in de vorm van verhoogde kantopsluiting tot paaltjes en hekwerken van geringe hoogte.

Veilige tweezijdig railing op deze brug in buggy-pad. Hier op GC Penozula Zuid-Afrika.
Veilige eenzijdig kantopsluiting langs P-voorziening naast het buggy-pad. Hier op GC Penozula Zuid-Afrika.

Belangrijk bij de aanleg van paden is ook te zorgen voor parkeerruimte en ruimte voor passage nabij de tee en de green of daar waar concentraties van buggy’s plaats kan vinden, bv. bij het halfway-house. Ook ruime draaipunten nabij de green en tee zijn aan te bevelen. Dit om beschadiging van het terrein te voorkomen.

Draaicirkel in semiverhard pad rondom een vrijstaande boom.
Draaicirkel in asfaltpad, afgeschermd met geleidepaaltjes.

Geasfalteerde rotonde, hier op GC The Duke.
GC De Haenen, onverharde rotonde (nog) zonder aanplant.

Parkeer- of passeerruimte in buggypad ter voorkoming van schade aan berm of baan.
Vorm van padgeleiding door kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.

Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.
Vorm van padgeleiding door verhoogde kantopsluiting, ter bescherming van berm en baan.

Parkeervoorziening en/of stallingsruimte

Bij golfbanen worden de eigen golfcards of de privécards gestald in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes. Dit kan binnenshuis zijn, in (onder) het clubhuis, onder het terras of in een bijgebouw. Tegen diefstal of misbruik veelal afsluitbaar. Ook zijn er clubs waar de cards buiten staan, al dan niet overdekt met een schermhoes.

Parkeergarage.
Binnenstalling in buggygarage.
Achter slot en grendel met hekwerk.

Achter slot en grendel met roldeuren.
Aanwijsbord parkeerruimte.
Buiten opstelling in vrije ruimte langs de weg.

Buiten opstelling in vrije ruimte op binnenplaats.
Tent als extra accessoire om onder te parkeren.
Parkeren van buggy's onder het terras.

Parkeerplaats voor buggy's met aanduiding P.
Half overdekte/open parkeerplaats onder het clubhuis.
Aangegeven parkeerplaats voor buggy's.

P-plaatsen in stijl, GC De Efteling.
Strak afgesloten parkeerplaatsen voor buggy's, hier op De Sallandse.

In de directe nabijheid is een oplaadstation voor de accu’s en/of een reparatieruimte voor kleine onderhoudswerkzaamheden en reparaties, onontbeerlijk. Naast de stalling is ook de parkeervoorziening nabij het clubhuis, het terras, de drivingrange en de oefenhoeken van belang. In Zuid-Afrika en sommige andere landen, is dit ook het geval op de plaats van het halfway-house.

Onderhoud

Naast een goede dealer als leverancier, is ook de service voor onderhoud, onderdelen en accessoires van belang voor de club en de cart bezitters. Verdere zorg betreft vooral de (winter)stalling van de eigen buggy’s en/of de verhuur van stallingsruimte aan particulieren met een privébuggy.

Bij buggy’s met brandstofgebruik als benzine of diesel, vergt de distributie en opslag hiervan specifieke veiligheids- en milieuvoorschriften, waar hier niet verder op ingegaan wordt. Voor de elektrische buggy’s zijn de oplaadfaciliteiten van belang.

Foto's hierna: Extra faciliteiten voor opladen en opslaan van accu’s.

Elektriciteitskabels via de buitenmuur beschikbaar.
Hoge binnen opstelling accu-opladers.
Lage binnen opstelling accu-opladers.

Opladers boven de buggy gemonteerd.
Buggy accu oplader in de buitenstalling, onder een afdak.
Accu standplaatsen in overdekte parkeerplaats, onder het clubhuis.

Door de baan is het onderhoud specifiek gericht op buggy ondersteunende faciliteiten zoals de paden, parkeerplaatsen en draaipunten voor de buggy, als ook de parkeerruimte bij het clubhuis, restaurant, oefenhoeken als drivingrange en puttinggreen. In het buitenland ook om en nabij de Half-way verblijfplaats.

Waar de Stichting Handicart (zie gehandicapte) of golf clubs een reguliere Clubcar aanbieden, zou ook het aanbieden van een geschikte golfbuggy voor 1 persoon mogelijk moeten zijn. Dit biedt niet alleen aanzienlijke winst op stallingruimte, maar ook effectievere inzet door 100% bezetting (de 2 persoons reguliere Clubcar wordt nogal eens door 1 persoon gebruikt). Ook baantechnisch is dit gunstig aangezien een 1 persoons golfbuggy aanzienlijk minder weegt en daarmee schade aan baan en paden kan worden beperkt.

Fairwayrider, catalogusfoto.

Hygiëne

Deze zal voornamelijk zijn gericht op de stallingsruimte en parkeervoorziening(en) en afgestemd op het brandstofgebruik of elektrische laadstations. Kapotte accu’s vragen om specifieke opslag en verwerking, zo ook schaderestanten van banden, carrosserie, chassis e.d. Ook eventuele wasplaatsen dienen i.v.m. het gebruik van wasmiddelen met zorg te worden behandeld.

Ook de innovatieve ontwikkelingen gericht op gebruik van zonne-energie zijn hier belangrijk.

Bij buitenstalling is vervuiling door opspattende gronddeeltjes bij regen zeker niet uitgesloten. Ook zittingen e.d. worden bij slecht weer nat en vervuild, wanneer de buggy's niet zijn beschermd met een hoes.

Buitenstalling ook in de regen. Sommige buggy's zijn voorzien van een hoes.

Veiligheid

De veiligheid dient te zijn gericht op het beheer van geparkeerde of gestalde buggy’s, zoals bescherming tegen oneigenlijk gebruik, beschadiging, vernieling, diefstal en brand. Maar ook door de baan tijdens het gebruik van buggy’s is er zorg voor preventieve veiligheid m.b.t. paden en wegen, bruggen en nabij waterpartijen, op hellingen, langs sloten en ravijnen, in natuurbiotopen e.d.

Veiligheidsaspecten als draai- en passeerruimte.
Veiligheidsaspecten als wel of geen (verhoogde) kantopsluiting.

Veiligheidsaspecten als bebording en geleiding.
Privéstalling van de buggy onder het terras, achter slot en grendel.

Veiligheidsbebording door de baan.
Verhard buggy pad met dubbelzijdige geleiding. Hier op GC Champagne Zuid-Afrika.

Veiligheidsbebording, hier op GC Oosterhoutse.
Veiligheidswaarschuwing op de buggy. Hier op GC Southbroom Zuid-Afrika.

Ook het onderhoud van de buggy is van belang i.v.m. veiligheid, even als bv. verlichting op de buggy, richtingaanwijzer en remlicht. Daarnaast kunnen vastgestelde parkeerplaatsen door de baan bijdragen tot verhoging van veiligheid.

Voorzien van verlichting, knipper- en remlicht.
Parkeerzone voor buggy's.

Preventie t.b.v. veiligheid en baanbescherming.
Kenmerken m.b.t. veiligheid of noodsituaties op de bauggy.

Naast deze zijn er ook aandachtspunten m.b.t. veiligheid bij de stalling van buggy's waarbij ook Arbo-wetgeving van belang is. Hiervoor wordt verwezen naar 'Veiligheid' binnen het hoofdstuk locker.

De veiligheid van buggy gebruikers kan door de baan ook worden verbeterd met het Guardian Systeem, een moderne uitvoering met GPS en Google Earth.

Voor langgebruikers en personeel kan een aanpassing van de cabine preventief werken aangaande gezondheid. Denk aan bescherming tegen koude wind en regen.

Afsluitbare cabine tegen regen en wind, eigen fabrikaat.
Bijna te water met de buggy.

Standaardmodel tegen wind en regen afsluitbare buggy op GC De Keppelse.
Standaard gesloten model hier in gebruik op GC Anderstein.

Winddichte buggy met achterbak voor de marshal, hier op GC De Haenen.
Tegen wind en regen met zeildoek af te sluiten buggy.

onderdeel/buggy.txt · Laatst gewijzigd: 2022/01/31 17:05 door Herman H. Berteler